ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Törnsten, Lovisa Christina  (läst 2054 gånger)

2000-01-30, 14:54
läst 2054 gånger

Anna Byström

• Gäst
Jag har från en antavla över min farfars släkt funnit att Lovisa Christina Törnsten f 1765, Backen, Brunflo skall vara dotter till Johan Törnsten den kände lantmätaren. Försöker att finna ut om detta stämmer men finner inte henne i någon födelsebok och husförhörslängder saknas till stor del över hennes barndom. Är det någon som har uppgifter om detta så vore jag mycket tacksam!
Vänligen
/Anna Byström

2000-02-21, 17:47
Svar #1

Heléne Green

• Gäst
Hej Anna  
Vad jag kan se så är det fullt möjligt. Jag har själv Törnsten i min antavla och har hittat en artikel i en gammal Jämten där det finns en biografi över Törnsten och där finns det noterat att en dotter till Johan Törnsten skulle heta Lovisa Christina Törnsten som gifte sig med Gabriel Planting-Bergloo.
Hälsningar /Heléne Green

2000-02-25, 18:41
Svar #2

Anna Byström

• Gäst
Hej Helena!
Tack för ditt inlägg. Du minns möjligen inte vilken Jämten det var? Skulle vara intressant att läsa biografin. På Landsarkivets hemsida har jag funnit en artikel om boupprättningar där man tagit upp Johan Törnstens boupprättning. Där nämns Gabriel Planting-Bergloo som svärson men inte vem som var hans maka.
Jag har även en fundering om du skulle kunna tänka dig att dela med dig av ditt material om Törnsten. Jag försöker att göra en stamtavla över honom - vilket är mer arbete än jag någonsin kunnat tro.

Vänligen
/Anna Byström

2000-03-01, 18:22
Svar #3

Helene Green

• Gäst
Hej Anna

Visst kan jag skicka material till dig, om jag får din adress så ska jag ordna det så fort som
möjligt. Gabriel Planting-Bergloo var gift med
Törnstens dotter Lovisa Christina. Själv har jag hennes syster Elisabet Magdalena som var gift med Per Wilhelm Granbom i min antavla (jag har även Planting-Bergloo fast på en annan sida i mitt släktträd.
Hälsningar /Heléne Green

2000-03-20, 21:55
Svar #4

Olof Rosenius

• Gäst
Hej Anna och Helen!
Någon uttömmande artikel i Jämten om Johan Törnsten kan jag inte komma på, men jag har den bara från 1943. Däremot har jag hittat en artikel Man förmodar att han är salig, skriven av dåvarande distriktslantmätaren Heimer Wikström. Den finns i Heimbygdas tidskrift Fornvårdaren III, sid 413-419. Denna del av Fornvårdaren kallas också Jämtländska studier, Festskrift till Eric Festin XII. X. MCMXXVIII., tryckt i Uppsala 1928.
Helen kanske kan berätta i vilken årgång av Jämten hon hittade sin artikel?

Olle

2000-03-31, 14:54
Svar #5

Helene Green

• Gäst
Hej

Jag har tyvärr haft fel, det var inte i Jämten utan i särtryck ur: Gamla Östersund, 1959 även den en artikel av Hemier Wikström. Den har titelnr 7007296 på Länsbiblioteket i Östersund.
klassifikation: Lz Törnsten, Johan, 1738-1796
Hoppas dessa uppgifter kan vara till nytta.
Hälsningar Helene

2002-10-15, 13:41
Svar #6

Johan Westerberg

• Gäst
Hej

Skulle vilja ha så mycket information som det går angående Johan Planting som kom till sverige under tidigt 1600 och sonen Mickael Planting adlad Planting-Bergloo. Har precis börjat rota i rötterna på släkten. Har lite info men behöver mer.

Mvh Johan

2002-10-15, 13:46
Svar #7

Utloggad Björn Thunberg

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Har du undersök Elgenstierna, Svenskt biografiskt lexikon m.m.?
Mvh.
Björn Thunberg

2002-10-15, 16:03
Svar #8

Anna Berg

• Gäst
Hej Johan! Om du söker på Planting Bergloo på en söksida t ex www.Googles.com ; så får du upp massor av sidor på nätet som handlar om just denna släkt! Det är bara att surfa och läsa!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se