ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tränk  (läst 1207 gånger)

2001-08-21, 12:41
läst 1207 gånger

Berith Svantesson

• Gäst
Hejsan! Att soldaterna fick beskrivande namn är ju känt och bland mina anor har jag en soldat Tränk. Jag har försökt hitta en förklaring till ordet/namnet men hittar ingen. Kanske att någon annan vet?
mvh
Berith, Mariestad

2001-08-21, 22:52
Svar #1

Utloggad Agneta Rung

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2015-07-18, 16:39
    • Visa profil
Hej Berith!

Jag har inte det rätta svaret utan bara en fundering.

En annan variant på namnsättning av soldater än den beskrivande är ju att de fick namn efter det soldattorp de bodde på. Mitt namn, Rung, är exempelvis det namn min ff ff f fick när han flyttade till soldattorpet i Rud i Väse församling i Värmland. Jag har i samma släktgren en soldat som medan han bodde på soldattorpet i St Skanum i Ölme församling hette Skanberg, men när han flyttade till torpet i Träfors fick byta namn till Träfot (Man får väl hoppas att detta inte var beskrivande :-).

Vad Tränk i så fall skulle relatera till för ort har jag dock inget bra förslag på...

I mina öron låter Tränk annars spontant som ett tyskt ord som har med trinken (att dricka) att göra (detta borde jag inte skriva eftersom jag inte kan tyska!!!).

Följer med intresse vidare inlägg i denna diskussion.

Mvh
Agneta Rung

2001-08-22, 07:44
Svar #2

Berith Svantesson

• Gäst
Hej Agneta! Tänkte inte på att de även fick namn från platsen eller torpet de bodde på... Min Nils Tränk var född i Varv (R) 1794, och hans far hette Peter Hasselqvist (har slängt ut en fråga om dom där också). När han gifter sej 1817 bor han i Väring (R) och senare vid barnens födelser är han skriven i Källsäter, Locketorp (Väring).

Det ord som kommer närmast i soldatsammanhang är väl bara träng (som i trängbataljon t.ex.), men fanns det på den tiden?
Berith

2001-08-22, 12:50
Svar #3

Utloggad Rolf Liljhammar

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Hej Agneta o Berit.
Att soldaterna fick nya namn när de klädde på sig kronans kläder var en nödvändighet då då i regel halva kompaniet annars skulle heta Andersson och den andra halvan Johansson.  
Erfarenhetsmässigt vet jag att ropar man Johansson så kommer det tre fyra stycken, - om det är ett fint jobb på gång, är det ett skitgöra så kommer det inte någon.

Namnen måste vara särskiljande och det enklaste var att 'namn-följer-nummer', dvs det inskrivningsnummer soldaten fick döpte honom också, i vissa trakter av mellansverige var det roten som på något sätt gick igen i namnet.
Götlunda har en del sådana namn Rask - Racksätter, Järnäs - Järling, Nannberga - Nannberg o Nannfeldt osv...
Detta med 'namn-följer-nummer' hängde med under lång tid, men på senare tid i öknamnen.  
Min far, stamanställd på K1 i Stockholm fick ök/smeknamnet Luffarn, som många på samma nummer burit före honom.
Den ursprunglige namnbäraren hade försvunnit generationer före min fars tid.

Så till namnet Tränk, jag kan mycket väl tänka mig att hade soldaten ett namn innan han blev inskriven, som särskilde sig på något sätt, kunde han få behålla det. Det fanns ju ingen anledning för honom att byta.
I Götlunda disponerar hembygdsföreningen ett soldattorp Stormens. Namnet kommer efter den siste boende, Storm. Detta trots att generationer av soldater i detta torp har hetat Torpman, efter roten Torpstång.
De två sista fick dock behålla sina riktiga namn Svärd och Storm, då det, som sagt, inte fanns någon anledning för dem att byta.

Det kanske vore id? att du kollade att han inte bar sitt namn Tränk innan han röck in.

Mvh

Rolf L

2001-08-22, 18:45
Svar #4

Beriht Svantesson

• Gäst
Rolf! Jag har lagt ut en förfrågan på Varv och hoppas på hjälp därifrån...
mvh
Berith, Mariestad

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se