Hej Arne!
Jag kan åtminstone med säkerhet besvara en av din frågor, nämligen vad en titel av namn, heder och värdighet innebar. Wikipedia beskriver det utförligt såhär:
Namn, heder och värdighet, ofta förkortat n. h. o. v. i biografiska artiklar, är en äldre svensk beteckning på en hedersutnämning till en statlig tjänstetitel, normalt en högre titel där innehavarna utsågs av regeringen, det vill säga på den tiden formellt av Kunglig Majestät. Exempel kunde vara professorstitel, en militär grad, eller en högre statstjänstemannatitel. Att tilläggas n. h. o. v. innebar rätt att titulera sig med aktuell tjänstetitel (namn) samt att i formella sammanhang (exempelvis avseende bordsplacering) behandlas så som en innehavare av titeln (heder och värdighet). Dock följde ingen lön, pension eller beslutsbefogenhet med en n. h. o. v.-titel.
Jag skulle gissa att en person som tilldelades namn, heder och värdighet av en titel säkerligen hade utmärkt sig inom sitt område, och uppenbarligen hade Magnus Wieslander utmärkt sig så väl att han av K. M:t tilldelades både professors och överfältläkares titel, dock utan att behöva undervisa/forska eller deltaga i Medicinalstyrelsens möten. Det var alltså, som du gissar, fråga om en hederstitel (Wikipedia hänvisar även till uppslagsordet Honorärtitel).
Jag har i min egen forskning sett flera häradshövdingar som tilldelats landshövdings namn, heder och värdighet och därefter titulerats just landshövding, dock utan att ha styrt över något län.
Mvh, Markus