Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
Rötter - din källa för släktforskning
Kom ihåg mig
Glömt ditt lösenord?
Forumet
Hela forumet
Tavlan du besöker just nu
Inom nuvarande ämne
Startsida
Hjälp
Sök
Recent Posts
Last 24 Hours
Last 3 Days
Last 7 Days
Logga in
Registrera konto
Anbytarforum
→
Särskilda ämnen & övrigt
→
Språk, ord och namn
→
Sjukdomar och dödsorsaker
→
01) Sjukdomar och dödsorsaker A - Ö
→
Nerv-
(Moderator:
Moderator Språk
) →
Nervsammanbrott
Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Författare
Ämne: Nervsammanbrott (läst 2114 gånger)
2010-03-13, 17:30
läst 2114 gånger
Åsa Jonsson
Anbytare
Antal inlägg: 287
Senast inloggad: 2013-03-31, 22:46
Nervsammanbrott
Skriv ut inlägg
Min farmor Ingrid Lindgren dog 26 mars 1934 i Ljusdal vid 66 års ålder av något som prästen kallade nervsammanbrott, 2660B. Jag kan också uttyda orden Marasm + ev. Neuritis, som jag tror betyder svaghet och nervsjukdom. Bifogar en bild om någon kan uttyda latinet eller förklara närmare vad det var för sjukdom. Enligt farfars dagbok hade hon varit sjuk minst två månader och han hade hämtat medicin hos doktorn flera gånger. Dödsdagen står det bara Mor dog kl 7.45 fm och hon dog hemma, för nästa dag åkte farfar till tätorten och anmälde dödsfallet.
Åsa
(Meddelandet ändrat av asaj 2010-03-13 18:06)
Loggat
2010-03-14, 13:08
Svar #1
Anita Berglund Eriksson
Anbytare
Antal inlägg: 1700
Senast inloggad: 2024-10-02, 09:25
Nervsammanbrott
Skriv ut inlägg
Hej Åsa!
En annan vanlig dödsorsak vid den tiden var nervfeber. Jag funderar lite om det kan vara denna, ibland något svårdiagnostiserade sjukdom, som din farmor drabbades av?
Här en bra diskussion om nervfeber:
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/1063/21642.html
Mvh Anita
Loggat
2010-03-14, 18:58
Svar #2
Åke Wahlqvist
Anbytare
Antal inlägg: 1248
Senast inloggad: 2024-12-03, 20:51
Nervsammanbrott
Skriv ut inlägg
Det står ju inte nervfeber! Det är svårt att se men sannolikt står det ju Neurosis grav. vilket får tolkas som svår nervsjukdom. Detta stämmer ju också med huvuddiagnosen, nervsammanbrott. Kvinnan var ju dessutom sjuk länge vilket också talar mot en infektionssjukdom.
Loggat
2010-03-14, 19:47
Svar #3
Anita Berglund Eriksson
Anbytare
Antal inlägg: 1700
Senast inloggad: 2024-10-02, 09:25
Nervsammanbrott
Skriv ut inlägg
Jag är medveten om att det inte står nervfeber. Jag tolkade ordet som neuritis och det betyder nervinflammation. Av detta drog jag slutsatsen att prästen inte riktigt förstod vilken sjukdom kvinnan dog av.
Eftersom nervfeber inte var en helt ovanlig dödsorsak vid den här tiden (riktigt eller ej..) så tycker jag det är en dödsorsak som inte behöver vara orimlig i det här fallet. Min mormor som dog 1946 fick den dödsorsaken trots att hon inte blev undersökt av läkare under sin sjukdomstid.
Kvinnan ovan var sjuk ett par månader ca, vilket jag tycker är en relativt kort sjukdomstid.
Står det neurosis så lutar det förstås åt att det var en psykisk sjukdom som kvinnan drabbades av. Att man dör av en relativt kort tids svår psykisk ohälsa tycker jag däremot låter märkligt. Troligtvis fanns det en mer komplicerad sjukdomsbild än så i den här kvinnans fall.
Mvh Anita
(Meddelandet ändrat av anbe 2010-03-15 07:03)
Loggat
2010-03-15, 15:09
Svar #4
Åsa Jonsson
Anbytare
Nervsammanbrott
Skriv ut inlägg
Nu har jag hittat en annan förklaring på Marasm, nämligen undernäring. Kan hon ha varit deprimerad och därför slutat att äta? Medicinen som farfar hämtade var 14:e dag kanske var något för att stimulera matlusten, eller bara något allmänt stärkande.
Mvh Åsa
Loggat
2010-03-15, 15:12
Svar #5
Christer Gustafsson
Anbytare
Antal inlägg: 329
Senast inloggad: 2023-03-06, 16:43
Nervsammanbrott
Skriv ut inlägg
Jag tror det står marasm sen, dvs marasmus senilis
Detta betyder ung detsamma som det vanliga ålderdomsbräcklighet (om jag nu minns rätt)
Dessutom som ovan angetts neurosis grav
Loggat
2010-03-15, 15:21
Svar #6
Åke Wahlqvist
Anbytare
Antal inlägg: 1248
Senast inloggad: 2024-12-03, 20:51
Nervsammanbrott
Skriv ut inlägg
Marasm betyder försvinnande, avtynande, och som medicinsk diagnos; stark avmagring på gränsen till förtvining (SAOB)
Marasmus senilis är inte bara en bräcklighet utan en människa som i princip svälter ihjäl på grund av sjukdom eller att hon inte äter.
Loggat
2010-03-15, 15:40
Svar #7
Åsa Jonsson
Anbytare
Nervsammanbrott
Skriv ut inlägg
Tack till alla som hjälpt mig hitta en förklaring!
Jag blev så illa berörd av ordet nervsammanbrott, som i mina öron låter som ett mycket våldsammare förlopp. Att farmor svalt ihjäl låter inte heller särskilt bra, men om hon själv vägrade att äta på grund av senilitet och ev. depression är det lättare att acceptera.
Mvh Åsa
Loggat
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Anbytarforum
→
Särskilda ämnen & övrigt
→
Språk, ord och namn
→
Sjukdomar och dödsorsaker
→
01) Sjukdomar och dödsorsaker A - Ö
→
Nerv-
(Moderator:
Moderator Språk
) →
Nervsammanbrott
Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se