Telefonnumret till Tullmuseum är 08-653 05 03, telefontid tis-lör 11-16.
Jag kan samtidigt passa på att göra reklam för min hemsida och Tulldatabasen där:
www.kallisti.se/anneli (OBS! Hemsidan är sprillans ny och länken till födda i Halmstad kommer inte igång förrän i helgen.)
Tulldatabasen är ett projekt som bara är några veckor gammalt. Syftet är att samla ihop så mycket uppgifter som möjligt om tullare i gångna tider och förmedla dem vidare till alla som är intresserade. På min hemsida har jag en namlista över de tullare jag kan lämna någon slags information om. I vissa fall handlar det om en litteraturhänvisning, i andra fall har jag detaljerade upplysningar om hustru, barn, föräldrar, tjänstgöring och så vidare.
För närvarande finns några hundra namn, men jag kommer att fylla på inom kort. Till en början svarar jag på förfrågningar via e-post, på sikt kanske det hela kan bli sökbart via internet. Vi får se.
Hur som helst - alltihop bygger på att de som har tullare bland anorna hör av sig till mig med de uppgifter de har. I gengäld söker jag bland det jag har samlat in. På så sätt är det tänkt att databasen ska växa sig allt större och att de som forskar på samma tullare ska kunna komma i kontakt med varandra via mig.
Databasen ska täcka hela landet, jag har också en och annan finsk tullare med. Än så länge har jag mest från södra Sverige, men hoppas på detta sätt få fler norrifrån.
För övrigt har jag hittills aldrig stött på visitateur. Visiteur eller besökare är det vanliga. Därmed inte sagt att visitateur är fel.
/Anneli