Hej
Jag har en ana,han föds i Linneryd Småland 1792. När hans mor dör (redan änka) ca 1805 börjar han och frun och barnen att flytta runt som skållade råttor. In och ut i socknar ca 15-20 ggr innan han slår sig ner och dör i Blekinge. När jag följt honom har jag kunnat noter att han ofta haft delar i gårdar, 1/8, 1/4, 1/2, varierande. Jag har också märkt att hans vuxna barn ofta/alltid finns på gårdar i närheten där han och familjen bor, och ibland t o m på gård han har del i. Ibland återvänder barnen hem för ett år eller två.
Hans titel är omväxlande Brukare och Torpare, och på ett ställe har prästen skrivit att han förser sig med råd, vilket lär betyda att han försörjer sig själv,altså inte ligger socknen till last. Han verkar klara sig rätt bra, alla sönerna avslutar livet i egna torp,även döttrarna med män, och även generationen efter (t o m större torp och fler). Han uppgraderar flera backstugor till torp och byter namn på dem. Kunde vem som helst byta namn på ett torp eller backstuga?
Är han någon slags byggherre eller handlar han med skördar eller vad?
Myror i huvudet , tacksam för svar
MVH
Antoinette