Jeg forsker på min farmor sin slekt i Värmland, og i denne slekten finnes det mange personer som emigrerte til USA.
To av disse emigrantene, er min farmor sin tante, Johanna Andersdotter, f.21/7-1880, Brunskog sogn, hun emigrerte til Chicago, Illinois, i 1901, den andre er min farmor sin bror, Anders Hilding Nilsson, f.13/3-1898, Brunskog sogn, han emigrerte til Chicago, Illinois, i 1917, og den han skulle til i Chicago, var tante Hanna Nelson, hun er identisk med Johanna Andersdotter, hun giftet seg med en Nelson.
Jeg startet med å forske på Johanna og Anders, for snart 10 år siden, og tenkte, den gangen at det ville gå greit å finne disse to i Chicago, men det gjorde det ikke! Og jeg fant etter hvert ut at Johanna og Anders, og hva som skjedde med de i Chicago, var det utrolig vanskelig finne ut av. Jeg klarte å finne frem en del opplysninger om Johanna og Anders, på egenhånd, og la også ut spørsmål/etterlysninger på Rootsweb og i AF, noe som førte til nye opplysninger, men det ga ikke noe resultat. Jeg la dette med Anders og Johanna, fra meg, og har gått tilbake, til det jeg hittil har funnet ut om de, med jevne mellomrom, men har ikke klart å finne noe nytt som kan lede til spor. Alt var helt låst! Disse to var mine aller vanskeligste emigranter, og også de jeg aller helst ville finne ut av, i og med at det er min farmor sin bror og tante.
Men her en dag, da jeg forsket på noen slektninger som emigrerte til Chicago, Illinois, dukket navnet Maria Anderson opp flere ganger. Jeg husket at Johanna Andersdotter sin kusine, hadde navnet Maria Anderson, hun emigrerte til Chicago, Illinos, og var den personen som Johanna skulle til i Chicago, da hun emigrerte i 1901. Men disse personene med navnet Maria Anderson som jeg fant, den dagen jeg slekt forsket, hadde ingen forbindelse, til henne.
Men av, en, eller annen grunn, tenkte jeg at jeg kunne sjekke de opplysningene jeg har ang. Maria Anderson, Johanna sin kusine. I Maria sin dødsattest, står navnet på Informanten,han fant jeg ut av, for et par år siden, og han var en nabo til Maria, de hadde samme bostedsadresse. Men jeg undersøkte ikke hans slekt, det gjorde jeg nå, og da kom det frem en hel mengde nye opplysninger! Det viste seg at han var fetter, til en Adolf Frederick Nelson, som var gift med Johanna Andotterdotter, f.1880, Brunskog, Värmland, emigrert i 1901.
Jeg sjekket disse opplysningene opp mot de opplysningene som jeg har ang. en Hanna og Adolf F., fra Census 1920 og 1930, giftemålet deres, osv. Og det er min Hanna/Johanna! De fikk tre barn, og i den forbindelse la jeg ut en etterlysning på Rootsweb, ang. disse barna, og fikk svar fra en slektsforsker, med vedlagt dødsattest fra Chicago Tribune ang. Johanna Andersdotter (Hanna Nelson) og hennes ektemann Adolf f. Nelson, og i disse dødsattestene finnes det info. som beviser at det er virkelig den riktige Johanna Andersdotter, farmor\s tante som jeg har funnet frem til!
Det finnes også info. om barna til Adolf og Hanna, så nå har jeg fått en slektsgren til Sveits, og en annen til Pennsylvania, det blir spennende å forske videre på dette! Men det tok altså nesten 10 år, før jeg klarte å løse opp mysteriet med hva som skjedde med farmor sin tante i Chicago! - og det er takket være navnet Maria Andersdotter! Men det er nettopp slike ting som gjør slektsforskning så interessant, og ikke minst spennende! Og jeg håper og tror at det jeg nå har funnet frem til, også kan lede til nye spor ang. farmor\s bror Anders Hilding Nilsson!
(Meddelandet ändrat av Bente 2014-04-25 19:47)