Björn!
Mina tankar:
1. SJÄLKLART ska Runes svar bevaras. Jag skulle bli mörkrädd och lämna forumet på studs om man tog bort släktforskningsrelaterade svar pga namnet på den som ger svar.
2. Det som en gång är publicerat är publicerat och torde följa med. Om jag förstått det hela rätt atällde bara DI kravet att tråden skulle stängas, inte raderas.
3. Flumdiskussioner ska inte heller raderas. Det som en gång är publicerat är publicerat. AF borde lägga mer resurser på Anbytarvärdar som styr upp diskussioner istället och om de absolut måste radera något ska det ske med en öppen motivering på AF så att ALLA är införstådda med varför.
Rötters framtid?
Med användarkonto slipper vi säkert spam, anonyma inlägg etc men att det ska vara avgiftsbelagt motsätter jag mig. Den enskilda användaren ska inte behöva finansiera förbundets ekonomi, det gör vi redan genom de medlemsavgifter vi betalar till medlemsföreningar. Och vad ger denna 100-lapp i längden? Administrationen av användarkonton och inbetalningar av en 100-lapp skall också skötas. Så när betald administratör har fått sin del, sociala avgifter och skatter har betalas för densamma, vad blir det då kvar av denna 100-lapp till förbundet?
Nej, öppna upp för nya släktforskare och uppmuntra de som redan är igång. Kalla inte nybörjare och frekventa frågeställare för avarter, detta torde också innefatta alla de som gärna hjälper till och svarar på förfrågningar. Sånt gör att man tappar lusten att avsätta tid till att hjälpa någon, att på lång sikt inspirera fler att forska själva, dvs fler medlemmar till släktforksarsverige och därmed mer intäckter till förbundet.
Helene