Anita, personakten upprättades 1947-1949 - barn under 15 år skrevs som sagts på mammans akt om de bodde med modern - bodde de inte med modern skrevs de inte in där. På faderns personakt skrevs de inte in förrän då kompletteringar gjordes runt 1970 om föräldrarnas personakter stod intill varandra.
Du har tyvärr alltså inte tappats bort utan troligen aldrig stått i dina föräldrars personakt eftersom du är född innan de upprättades och inte bodde med dina biologiska föräldrar när akterna upprättades. Personakterna finns idag på det landsarkiv där församlingens kyrkböcker finns (eller på pastorsexpeditionen om församlingen ännu har kvar kyrkböckerna). Däremot finns du väl sannolikt med dina biologiska föräldrar i den församlingsbok som täcker åren kring då du föddes.
Den som vill läsa mer om detta kan läsa i
Marelius, Nils och Fyrlund, Björn. 1900-talets kyrkobokföring. Del I. Släkthistoriskt Forum. 1994:3, s. 3-6.
Marelius, Nils och Fyrlund, Björn. 1900-talets kyrkobokföring. Del II. Släkthistoriskt Forum. 1994:4, s. 6-8.
Marelius, Nils och Fyrlund, Björn. Kyrkobokföringshistorik. En beskrivning av pastorsämbetenas arbetsuppgifter fram t.o.m. 1991-06-30 med vissa sidoblickar, samt utkast till stolpar i arkivbeskrivning. Svenska kyrkans församlingsförbund. 2 uppl. 2001.
(taget ur litteraturlistan till andra delen av min artikel om släktforskning i 1900-talets källor, som kommer i Släkthistoriskt Forum nr 4/03, men kyrkbokföringen beskrivs i nr 3/03 som kom i mitten av juli - där skriver jag lite om det Ann citerar från RSV/Folkbokföringen, jag skriver det mer kortfattat än i de två artiklarna och boken, du kan nog hitta de äldre numrena av ShF på ett bibliotek eller hos din närmaste släktforskarförening).
När det gäller att alla inte är med i en bouppteckning kan jag, liksom Mikael, konstatera att åtminstone i början av 1900-talet så kan det förekomma att det saknas uppgift om alla levande barn i bouppteckningar. I min ff ff:s BoU finns två barn (ett i USA och ett i Danmark) som inte nämns alls trots att en helt klart lever (fast kontakten var bruten i ytterligare några decennier) och om den andre är död så visste de att han har barn, och en dotter i Sverige som flyttat över halva landet anges som på okänd ort. Det fanns dock inget att ärva efter de fattiga föräldrarna, men det försvårar för mig som släktforskare - särskilt som den amerikanska grenen nu verkligen är försvunnen.
Anledningarna till att man i modern tid (säg de senaste 80 åren) inte kallar alla kända barn och reder ut ev. okända barn, kan man endast spekulera i, och det vill jag inte gärna göra - det kan finnas så många olika anledningar som varje familj själv bäst känner till. Det verkar i alla fall inte vara myndigheternas ansvar (jag har inte kollat vad lagen säger, men lagar och ansvar riktas ofta mot privatpesoner).
Hälsningar,
Eva