Tack och hälsningar till er båda igen!
Släktforskning innebär ju så otroligt mycket mer än bara förfädernas födelse-, vigsel- och dödsdata och -orter.
Ständigt får man öppna nya dörrar och ta in nya intryck.
Ett exempel på detta, när det gäller just religion, är när jag härom året fick reda på att en syssling till mig, bosatt i USA, tillhörde Unitarian Church. Jag trodde, eftersom ordet kommer av unity (= sammanhållning, enighet), att det handlade om en ekumenisk kyrka, alltså en enhetlig kyrka för människor av olika trosriktningar. Men för säkerhets skull tog jag reda på vad det var för kyrka, och fann då att det var något helt annat. En tydligen ganska udda kyrka som förnekar Guds treenighet.
Sådana utvikningar från torra namn och siffror i genealogierna ger ju kött på benen och gör denna hobby så enormt intressant.
Ibland drar ju sådana här extra studier iväg väldigt långt; Sveriges kyrkohistoria i 8 delar!!! Låter jobbigt, men trots allt intressant!
Kanske inte nu i sommarens ljusa tid - men till hösten kanske....
Ja, så får man jobba vidare och drabbas av nya spörsmål! Undrar vilken kunskapsdörr som ska öppnas härnäst? Detta forum är fantastiskt!
Med vänlig hälsning,
Sylvia