För mig är det uppenbart att Anbytarforum måste byta form för dessa diskussioner bara växer och växer. Förr eller senare blir en omstrukturering av hela detta forum ofrånkomlig. Forumets sökmotorer ger t ex redan nu för dåliga träffar.
Ett av de snabbaste växande forumen i Sverige (tror jag) är de för användarna helt gratis
resedagböcker, som tillhandahålls alla de som idag reser och far runt om i världen. På bara några år har 52 352 medlemmar/svenska resenärer (enligt forumets automatiska räknare) där lagt in 30 440 resor med 1 355 402 bilder i 313 270 dagböcker , som i sin tur innehåller 1 121 116 kommentarer, och antalet växer mycket snabbt. Lätt att förstå, då denna gratissajt har mycket stor användarvänlighet för alla deltagare.
Resedagbokens teknik skulle med grafiska omformateringar och rubrikändringar snabbt kunna omvandlas till ett likartat diskussionsforum för enskilda släktforskares egna ämnen, men då försvinner givetvis de övergripande möjligheterna för någon anbytarvärd att hålla kontroll över alla pågående diskussioner. Ansvaret fördelas (såvitt jag förstår?) på de enskilda registrerade medlemmarna.
Jag vet inte hur detta gratis forum med resedagböcker finansieras och kontrolleras. Jag kan däremot se att man använder en Microsoft SQL Server. Rent datatekniskt har man därför obegränsad fritextsökning i hela databasen.
Överst finns i sådana här sammanhang alltid frågan om kravspecen, t ex ämnesområden, användares strukturella frihetsgrader. Jag själv har bara arbetat med Microsofts SQL Server relationsdatabaser, men skulle inte vara förvånad, om även billigare s k gratis relationsdatabaser, som mySQL är helt tillräckliga för sådana här enklare syften.
Christer Lindström skriver ovan att Rötters forum baseras på åtta år gammal teknik. Hans liknelse med 1800-talet, skulle jag snarare likna med försök att modernisera en stenyxa, i en tid då andra använder stålyxor. Bäst är kanske då att låta det gamla ligga som informationsdatabas på nätet, medan alla resurser fokuseras på ett nytt parallellt forum baserat på senaste kostnadseffektivare teknik (kanske liknande exemplet ovan med resedagboken)?
Så hurudan är detta nya kommande forums
kravspecifikation? Var och vilka diskuterar resp beslutar om denna, om man nu avser modernisera det?
Detta om något är väl vad som borde diskuteras. Jag tror nämligen det fortfarande är omöjligt att rent tekniskt omvandla stenyxor till stålyxor.