Som släktforskare har jag fått in i ryggmärgen att ALT-tangenten plus siffrorna 0134 i den ordningen på det lilla nummertangentbordet ger korstecknet för död, ?.
Tänkte tipsa dig, Steve, om att du ungefär lika lätt kan få fram å, ä och ö om du befinner dig utomlands och skriver hem från en dator med utländskt tangentbord.
Om vi nöjer oss med små bokstäver så får man å med ALT+134, ä med ALT+132 och ö med ALT+148. Prova gärna! Läsbarheten ökar enormt, sanningen är ju att det inte är särskilt lätt för en läsare att tillgodogöra sig en text vare sig med aa, ae och oe i stället för de rätta bokstäverna eller med bara a och o så att man får sitta och gissa sig fram.
Jag har varit med om att berätta om denna möjlighet för utlandssvenskar eller semesterfirare man mött på olika chatsidor eller så, och bara bemötts ungefär av äh, vem bryr sig, nog går det att läsa ändå, det där låter ENORMT krångligt, men det är absolut inte särskilt svårt.
Tyvärr ingår väl lite i den svenska folksjälen att betrakta alla typer av vänliga påpekanden som kverulerande besserwisser-mentalitet, håll käften om vad du tycker om något någon annan gör, även när det är något direkt felaktigt och förbjudet, som om man som rökallergiker dristar sig att säga till en nonchalant rökare som röker i ett allmänt utrymme inomhus, såsom en inglasad gångbro eller inne i en busskur.
Social kompetens verkar mer betyda förmågan att hålla inne med vad man tycker om någon annans brist på... (det som annars borde varit betydelsen av uttrycket social kompetens), medan precis vad som helst som borde betraktas som social inkompetens är helt okej, eller i varje fall definitivt inget man bör säga något om.
Säkert en utvikning från ämnet som en eller annan anhängare av den mentaliteten kommer att reta sig oerhört på, men det är en sådan liten detalj i hur vi tenderar att bete oss mot varandra, som aldrig borde vara fel att passa på att inflika när ämnet ändå råkar beröras. Tycker i alla fall jag - en kverulerande besserwisser...
Trevlig helg, alla släktforskare!