God eftermiddag på er alla
Det är rätt vanligt med fel i kyrarkivalierna.
Jag har gått igenom alla HFL och är delvis klar med FB och VB i socknarna Nordmaling, Gideå, Trehörningsjö, Grundsunda, Bjurholm som innebär att ca 100.000 personer finns i databasen för dessa socknar. Total med kringliggande socknar som Umeå lands, Vännäs, Degerfors, Fredrika, Björna, Arnäs etc totalt 167.000 personer.
Här har jag hittat minst 4.000 grövre fel i kyrkböckerna som jag noterat.
Grövre fel:
-Bevisligen fel personer gifta med varandra enligt VB
-Bevisligen fel personer som är föräldrar till barnen enligt FB
-Saknade barn i FB trots att föräldrarna bevisligen bor i socknen. Dopet inns ej hellre i omgivande socknar. Men barnen finns i HFL och bildar i många fall själva familjer.
-Bevisligen fel namn i FB på barnen i förhållande till senare i livet använt namn enligt HFL
-Minst 1 års fel på födelseår i HFL.
-Grova fel i DB.
Hittat max 20 års fel vid flytt från Grundsunda till Umeå lands.Hittat max 8 år fel vid flytt till Bjurholm till Nordmaling under slutet 1800-talet.Detta fel kvarstod så långt man kan följa HFL på 1900-talet i Nordmaling innan sekretessen klipper till.
-I vissa socknar är 10-20% fel när förflyttning sker mellan socknar på 1700-talet och en bit in på 1800-talet för att i stort försvinna fram till slutet 1800-talet.
Dessutom 10.000-tals mindre fel än ovan i HFL, FB, VB, DB.
Det finns så många mindre fel att det är helt meningslöst att notera.
Man kan tydligt se att de olika prästernas nogrannhet varierar kraftigt även inom samma socken.
Vid en sådan genomgång som jag gjort ser man också hur otroligt slarviga prästerna är.
Därför rekommenderar jag att bredda sökningar både i tid och rum och att vara väldigt försiktig med att lita på endast en parameter av FB, VB, DB eller HFL.
Vill ni ha ytterligare beskrivningar om några av de felaktigheter jag hittat i kyrkarkivalierna så finns detaljerade beskrivningar på
www.sikhallan.com.
MVH
Sven-Erik Johansson