1) Vad som är forskning? är en fråga med många dimensioner, inte minst för mig som lärare på grundskolan. Men vad är släktforskning? är den viktigaste frågan här.
a) - Det kan vara att söka i kyrkböcker o sammanställa sin släkt.
b) - Det kan vara att lösa problem som kräver eftertanke o ytterligare sökning i såväl kyrkböcker som andra arkivkällor. Även andra primärkällor, som inte finns i arkiv förstås.
c) - Det kan vara att leta i tryckt o otryckt litteratur, dvs andrahandskällor för en unik sammanställning av andras forskningar till en egen släkthistoria av något slag.
d) Det mest kritiska verkar då vara hur man ska se på en färdig (eller åtminstone omfattande) släktutredning, som t ex en lång antavla, stora släktartiklar, genealogiska sockenböcker och databaser av olika slag, omfattande utgåvor av tryckta eller renskrivna otryckta domböcker och liknande.
- Kallas det släktforskning om jag kollar dessa uppgifter mot originalen?
- Eller krävs det att jag gjort och upptäckt allt själv från början. Eller merparten? Eller var ska en ev gräns dras?
- Räcker det ibland med att jag förlitar mig på att vissa forskningar håller en så pass hög kvalit? att jag inte skulle gjort det bättre? T ex Håkan Skogsjös utgåvor av den åländska befolkningen.
- Om jag inser att jag aldrig eller inom överskådlig framtid kommer att hinna/orka kolla igenom allt grundmaterial från alla de hörn jag fått mina uppgifter? PLF, sockenforskningar, databaser i mängder! MEN jag anger vilken källa o helst så noga som möjligt var i denna jag hämtat denna. Är det släktforskning?
Mycket av min egen släktforskning har hämtats (och utlämnats) på de sistnämnda sätten. Jag har släktforskat sedan 1989, ganska precis 14 år nu i dagarna. Jag vågar påstå att det är längre o mer besatt än de flesta som släktforskat på Uppsala Landsarkiv, ändå är jag inte ens i närheten av de riktigt erfarna och kunniga släktforskarna i landet. Jag är ännu inte klar med min antavla och kommer aldrig att bli. För att inte tala om alla andra kanske ännu intressantare källor jag bara nosat på. Alla levande människor som jag inte hunnit intervjua o dokumentera. Alla foton som väntar på att scannas in o dokumenteras o idenfiera.
- Att då påstå att någon fått sin antavla färdigpresenterad på Anbytarforum eller annorstädes ter sig en smula överdrivet! Men om så vore att det har skett eller sker i framtiden, (så underbart! släktforskar-hallelulja, hoppsan nu kom jag visst i extas!), så kommer det ju finnas massor av ovanstående som är ogjort iallafall! Jag kan inte se det som något stort problem eller hot! Snarare tvärtom!
Idag är väl förutsättningarna för sammanställning och publikation av släktforskning större än någonsin! Inte minst tack vare internet, Anbytarforum o Genline, etc.
Om du upptäcker fel o brister kan du här och nu meddela detta omedelbart med några få knapptryckningar. Du behöver inte vänta på att Släkt&Hävd ska publicera dessa eller att Elgenstierna-projektet ska komma med sina rättningar, osv, osv.
Snart kan väl en databas Sverige byggas med möjligheter till korrektion!? Eller en databas Gotland, en för Dalarna, en för Blekinge, en för Kalmar län, etc. Eller sockendatabaser för att börja i mindre skala?
Kan Finland publicera sina avskrifter av kyrkböcker kan väl vi tillsammans göra något liknande i framtiden? Inte dör släktforskningen av det! Där kommer väl långtifrån allt att stå med som är intressant att sammanställa i en släktforskning?
Blev det för långt nu - igen?