De etiska spörsmål som Kaj Janzon berör i sitt inlägg (2000-06-19) har tidigare diskuterats i RÖTTER, avdelningen Insändare och debatter under rubriken Vad kan man skriva om folk?. Det är en angelägen och viktig diskussion om de överväganden som man som släktforskare ibland måste göra, innan man i en släktutredning publicerar uppgifter som kan uppfattas som känsliga. Även vid antavlepublicering så bör man förstås tänka på vilka uppgifter man offentliggör om probanden och dess närstående, särskilt om antavlan utgår från en samtida person. Men att antavlepubliceringen i sig skulle uppfattas som etiskt tvivelaktig, måste väl ändå tillhöra undantagen, såvida syftet inte är att med genealogin som hjälpmedel kränka eller peka ut grupper i samhället på rasistisk eller annan diskriminerande grund.
Under avdelningen Kändisars härstamning i Anbytarforum diskuteras s.k. kändisars (och ökändisars) härstamning utan annan bevekelsegrund än att påvisa släktskap, d.v.s. probandens genealogiska sammanhang utifrån hans/hennes anor. På liknande sätt har kända och (företrädesvis) ej kända personers antavlor under mer än 20 års tid publicerats i skriftserien Svenska Antavlor (utg av Genealogisk Ungdom 1980-86, av Sveriges Släktforskarförbund 1987-). Hur vida nu levande probander och/eller närstående till avlidna probander vid alla tillfällen varit tillfrågade före publiceringen, är mig inte bekant. Men under de år (1994-1999) som undertecknad var redaktör för nämnda skriftserie inträffade aldrig att någon kontaktade redaktionen för att protestera mot att hans eller hennes antavla eller närståendes antavla blivit publicerad i Svenska Antavlor.
Om publiceringen av en persons antavla i sig kan uppfattas som integritetskränkande, vilket antyds i Karl Erikssons första inlägg (2000-06-19), kan förstås alltid diskuteras, även om jag utifrån min erfarenhet som antavleredaktör inte fått några reaktioner som kan styrka en sådan farhåga. Jag instämmer gärna i Karl Erikssons uppmaning (2000-06-20) att inte riskera att såra eller skada, men jag har svårare att förstå hans rädsla för att Anbytarforum skulle utvecklas till någon slags nätvariant av Hänt i veckan, bara för att det finns ett uppenbart mycket stort intresse bland Anbytarforums läsare att diskutera kändisars härstamning. Tvärt om tycker jag att det är av visst intresse att påvisa att dessa kändisar (vår massmediadominerade tids gudar och helgon?), även de, har alldeles vanliga anor!
M v h
Torsten Berglund