ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-28  (läst 2387 gånger)

2004-02-01, 23:24
läst 2387 gånger

Mikael karlsson

• Gäst
Nu skall man ju ge ut nya Skivan i Höst.
Men jag Hoppas verkligen att man redan nu för VERSION IV fortsätter arbetet och ger ut version IV när resten blivit klart, sen kan jag förstå att det isåfall möjligvis inte finns Ekonomi för ersättning per registrerad post.

Och tar bort församlingarna som är klara på hemsidan och bara har de ofullständiga kvar.

Och delar upp alla större församlingar gärna Volymmässigt om det finns möjlighet i annat fall årtalsmässigt,,,

Sen är det väll både på gott o ont blivit de Enkildas projekt, tycker mig se överlag brist på Föreningar som åtagit sig församlingar och kan tänka mig att i många fall där förening angetts är någon enskild som fixat registreringen men inte velat stoltsera med sitt namn !?

2004-02-01, 23:30
Svar #1

Mikael karlsson

• Gäst
Hoppas för övrigt på mer dylika Registreringsprojekt som Namn åt de Döda.

Man skulle ju kunna tänka sig  
Mer registringsprojekt för hela landet
Bouppteckningar
Födda, Döda,vigda  
Emmi o Immigranterna som redan påbörjats...

Kan ju inte finnas någon bättre plattform för detta än så som Namn åt de Döda..

2004-02-02, 10:59
Svar #2

Utloggad Björn Thunberg

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Mikael!
Födda, döda vigda från när till när ?
Inser du hur mycket folk det skulle bli+ samt bouppteckningar.

Nej, jag tror att projekt på den här nivån är fullt tillräckligt.

2004-02-02, 14:48
Svar #3

Mikael karlsson

• Gäst
Björn, jag inser i allra högsta grad vad arbete det innebär,,,,
Men mycket av det är ju större möjligheter att göra hemifrån,
O vad säger allt måste vara klart i en handvändning....
Och mycket finns ju också registrerat redan....

Jag tror absolut på ett upplägg liknande Namn åt de Döda utav förbundet skulle kunna engagera massor....
Namn åt de döda är ju lite speciellt eftersom man måste kunna åka till församlingen när de har tid etc etc....
Så Nivån på Namn åt de döda ligger på ett mycket högre plan än något man kan få hem på Mikrokort, via Genline, sitta på Bibliotek...etc

2004-02-02, 14:52
Svar #4

Utloggad Birgitta Lönnerberg

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2024-07-13, 19:39
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/bme
Magnus Påhlssons förslag om löpande uppgraderingar via nätet, tycker jag är lysande. Jag skulle gärna se ett prenumerationsförfarande med uppdateringar varje år eller så. Uppdateringar via nätet är i längden både kostnadseffektivt och enkelt.  

Det är en krympande skara datoranvändare som inte använder internet, men visst skulle uppdateringar kunna säljas även på skiva, för en lite dyrare penning - ett vanligt förfarande vid programvaruförsäljning.

mvh Birgitta

2004-02-02, 15:16
Svar #5

Utloggad Björn Thunberg

• Anbytare *****
    • Visa profil
Namn åt de döda behöver man snart inte längre åka till församlingen. De flesta landsarkiv/stadsarkiv borde snart ha en folkbokförings.avd (med det sekretess.skyddade materialet).

Naturligtvis bör namn åt de döda uppdateras igen. Men det är ju tragiskt att vi har mer problem med de som avled mellan 2000- (framåt) kanske föreningarna bör granska sina ortstidingar för att få dessa uppgifter och sända in eller vad ?

Björn

2004-02-02, 18:15
Svar #6

Utloggad Eva Dahlberg

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4040
  • Senast inloggad: 2024-11-23, 14:02
    • Visa profil
Men Björn, alla bor inte i närheten av landsarkivet som kanske dessutom bara läser högt för dig 4 timmar om dagen. Vi har inte folk som vill åka, därför tar det tid hos oss. Både tingsrättsmaterial och mantalslängder har också skickats till landsarkivet.

Däremot är de som sitter i Arninge och skriver tiden fram till 1967 värda mycket. Det vore bra om fler kunde lockas att göra det.

Men nu är det också så att det inte bara gäller att skriva av så mycket som möjligt utan också att det blir rätt (bl.a rättstavat, rätt församlingar, rätt län - och icke att förglömma rätt personer ). Oavsett vad vi når för siffra blir det aldrig annat än avskrifter av original eller av andra avskrifter. Man kan inte förlita sig med alltför stor säkerhet på materialet (inte ens i dagens Sveriges dödbok 1950-1999).  

I arbetet med Namn åt de döda så stöter man också på svårigheter/tveksamheter, så jag tror inte det blir ett helt korrekt material. Både de som läser åt dig på LA och du själv kan tolka texten fel, det är inte säkert att det är lättare att läsa för att det är på senare halvan av 1900-talet. Ibland måste man bara bestämma sig för en stavning t.ex. såg jag en man vars namn stavades på tre olika sätt i de tre källorna dödsavi, dödbok och församlingsbok. Att en stavning väljs i Namn åt de döda innebär då inte alls att det är den rätta.

Det är tvärsäkerheten om cd-skivornas riktighet som vi måste lära oss att hejda.

Hälsningar,
Eva

2004-02-02, 19:05
Svar #7

Anna-Karin Gustafsson

• Gäst
Hejsan

Jag har antagit mig en ort. Tyvärr inte i min närhet så svar måste skicka ned till mig men om jag klarar av detta lätt så kommer jag att ta mig an fler orter för jag har inte mycket att göra på dagarna då min 7 månaders baby äter och sover och leker själv.

2004-02-03, 10:35
Svar #8

Utloggad Sven Grönberg

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2012-07-31, 13:22
    • Visa profil
Vilket eller vilka landsarkiv är det som tillämpar högläsning? Det låter rätt opraktiskt, inte minst för arkivpersonalen. På Göteborgs landsarkiv ger man projektdeltagarna tillgång till samtliga källor efter att vi skrivit på en förbindelse om sekretess. Själv har jag arbetat med personakter och kompletterar med adressuppgifter ur fastighetslängder, då gatuadresser inte finns angivna i församlingsböckerna.  

Mitt åtagande är fem års avlidna (ca 1100 personer) i en av Göteborgs stadsförsamlingar. Det har blivit en del timmars arbete, men nu är det nästan klart och jag tycker att jag har gjort en bra insats. Dock krävs det att nästan trettio personer gör lika mycket som jag för att täcka de hittills oadopterade församlingarna i Göteborg... Tur att det finns de som mäktar med mer i detta projekt än jag! Men med det trevliga bemötande man får på Landsarkivet här borde åtminstone några fler överväga att dra ett strå till stacken.

2004-02-03, 18:48
Svar #9

Ingegerd Johansson

• Gäst
På landsarkivet i Uppsala har jag fått de avlidna i Bogsta, Lids och Helgona församlingar i Södermanland 1947-1970 upplästa av hjälpsam och engagerad personal. Jag har inte frågat om jag skulle kunna få sitta med handlingarna själv mot att jag skriver på en förbindelse om sekretess, men jag kan ju försöka om jag behöver åka dit för att klara min lilla bit av Oxelösund. Det ser ut att bli så, för röstlängder från 50-talet fanns inte bevarade i kommunarkivet, som jag besökte för en knapp månad sen.

Mvh Ingegerd

2004-02-04, 08:19
Svar #10

Utloggad Björn Thunberg

• Anbytare *****
    • Visa profil
I princip Eva håller jag med om risken för felskrivningar men jag tror den är ännu större om man sitter själv.
På landsarkivet i Härnösand har vi tillgång till något som kallas listor över timade dödsfall [1947-1962 i regel] där får man grunduppgifterna. Därefter kan man gå in på folkbokföringen. Då har man ett grunddata och de ser om det stämmer.

Att det är långt till arkiven ja därför erbjud jag på Ronneby att föreningarna ute i landet skulle göra vad de kunde och därefter skicka matieralet till oss i Härnösand och vi kunde komplettera till det.
Likadant borde man ha gjort på övriga orter som har landsarkiv kontra övriga föreningar.

Arninge är en bra extrakälla.
Det är synd att denna inte nått ut tidigare.
Men kanske når vi 50% vilket är en bra siffra.

Till Ingegerd apropå Södermanland varför händer inget kring Katrineholm ?
Synd tycker jag övriga D-län ångar ju på bra.

Nej nu skall jag upp och fixa lite folk.

2004-02-04, 23:06
Svar #11

Ingegerd Johansson

• Gäst
Jag tycker också att det är tråkigt att inget händer med församlingarna i Katrineholms kommun. Det skrev jag om den 23 december (har just letat bakåt bland inläggen och hittat datum).

Tyvärr, men jag har inte en chans att hinna åta mig något mer än de drygt 300 personerna från Oxelösund, som jag adopterade i slutet av förra året och inte på långa vägar är klar med.

Är det ingen från släktforskarföreningen i Katrineholmsområdet som känner sig manad att ta itu med sitt område??

Ingegerd

2004-02-05, 10:19
Svar #12

Utloggad Björn Thunberg

• Anbytare *****
    • Visa profil
Ingegerd eller någon kan ni inte skicka ett epost till dem och trycka på för Katrineholm skall bli fixat det känns lite trist.

Men nu får väl Östergötland ta i med hårdhanskarna så man inte kommer sist.
Mvh.
Björn

2004-02-13, 12:08
Svar #13

Utloggad Björn Thunberg

• Anbytare *****
    • Visa profil
40% är nått hurra hurra !!
Det tar sig sa mordbrännare kommer vi kanske att få 50% ?

Mvh.
Björn

2004-02-18, 07:42
Svar #14

Utloggad Björn Thunberg

• Anbytare *****
    • Visa profil
42% nu händer det saker i tomtenskogen.
Nu hoppas jag att krislänen lägger på ett extra kol.

Nu börjar det hända saker banne mig.
Mvh.
Björn

2004-02-18, 08:04
Svar #15

Anders Nilsson

• Gäst

2004-02-18, 20:22
Svar #16

Fredrick Andreasson

• Gäst
Hej Björn och Ni andra!

Jag har inte lika stor arbetskapacitet som Björn Thunberg. Men jag har i allafall fått ihop 5000 poster. Jag vill bara tala om att jag hoppas att projektet fortsätter även när tiden har runnit ut.
Jag tycker att vi inte ska vara nöjda förrän vi har kommit upp i 100 procent. Problemet är att inte alla pastorsexpedioner tar emot oss släktforskare med öppna armar och att en del ligger för långt borta för att man ska finna mödan värt. Då kan man bara hoppas på att det finns lokala entusiaster...

2004-02-22, 16:11
Svar #17

Anna Joelsson

• Gäst
Hej, om ni skulle behöva mer hjälp rörande tomteskogen, så kan jag stå till förfogande. Har forskat en hel del kring Rovaniemi och omnejd. Eller ni kanske bara har svenska intressen?

2004-02-22, 17:05
Svar #18

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

• Gäst
Namn åt de döda sträcker sig ju (som tur är - det är stort ändå) inte utanför landets gränser..

2004-02-23, 07:47
Svar #19

Anders Nilsson

• Gäst
Är det ingen i Skåne som kan förbarma sig över följande tre mindre församlingar i Trelleborg:

Anderslöv 480 poster
Gärdslöv 81 poster
Östra Klagstorp 157 poster

Hoppfull

Anders Nilsson

PS. Förutom dessa tre så är det bara jätteförsamlingarna Kirseberg (2758) och Malmö Sankt Johannes (4154) som återstår att adoperas i Malmöhus län!

2004-02-23, 18:33
Svar #20

Utloggad Ted Rosvall

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-11-26, 16:33
    • Visa profil
...och finns det ingen i Skaraborg som kan förbarma sig över den enda (!) kvarvarande, oadopterade församlingen: KARLSBORG med 612 poster?
Snälla någon...

Mvh
TED

2004-02-23, 22:31
Svar #21

Peter Karlsson (Peterk)

• Gäst
Det finns ju en oerhörd poäng i att län som är så gott som klara, och alltså skulle kunna lanseras som FÄRDIGA i SDB 3, verkligen blir det.. Här kanske det är värt att sätta in 'specialförstärkning' t.o.m..?

2004-02-25, 18:30
Svar #22

Fredrick Andreasson

• Gäst
Hej!

Jag undrar om det går att få någon klarhet i om register över avlidna med namn verkligen finns för 1967-1970 och vad dem innehåller. Är registren kompletta för hela landet eller är det bara i vissa regioner som är det? Varför kunde man inte få veta det innan så hade allt onödigt dubbelarbete undvikits. Det bästa hade varit om man i första hand hade utnyttjat de offentliga registen så långt som möjligt innan det manuella arbetet tagit vid. (Fast jag är ända glad att det nu är gjort för att vara på den säkra sidan att mina församlingar ska komma med).

Mvh
Fredrick

2004-02-26, 10:01
Svar #23

Utloggad Ted Rosvall

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-11-26, 16:33
    • Visa profil
Även om vi till sist får tillgång till datauppgifter för perioden 1967-1970 så är det manuella excerperingsarbete som lagts ned på denna tidsperiod inte i onödan. Excerpisterna tar ju med så mycket mer värdefull information, t.ex. födelseort, flicknamn, rättning av civilståndsuppgiften och mycket annat. För att inte tala om alla de avvikelser som upptäcks, inte minst när det gäller vilken församling som verkligen är dödsförsamlingen.

Mvh
TED

2004-02-26, 19:48
Svar #24

Carl Szabad (Carl)

• Gäst
Fredrick! Jag vet inte riktigt vilka register du menar.

Det som vi kommer att få tillgång till är register över personer som fått pension under åren 1964-1970. Någon annan tidsperiod har aldrig varit på tal.

Däremot kan vi inte komma åt SCBs digitala register över totalbefolkningen för 1968-1970 på grund av ny strängare lagstiftning.

Båda dessa innehåller dock bara namn och adress förutom personnumret.

2004-02-27, 05:24
Svar #25

Jonas Nilsson

• Gäst
Vänta nu lite här. Samtidigt som ni planerar att ge ut Sveriges Befolkning 1980 och har gett ut Sveriges Befolkning 1970 så nekas ni tillträde till motsvarande uppgifter hos SCB över åren 1968-1970! Jag menar att så svårt är det inte att ta bort de fyra sista siffrorna i personnummren så att informationen får samma status som Sveriges Befolkning 1970. Tänker jag fel eller...

2004-02-27, 06:40
Svar #26

Carl Szabad (Carl)

• Gäst
Jonas! Nej, det är nog inte du som tänker fel. Men lagen om statistiksekretess, som SCB har som riktsnöre, är hårdare än annan sekretess. Och de fyra sista måste vi ha ändå för att kunna identifiera personerna säkert, det är inte där problemet ligger. Personerna är ju redan döda.

2004-02-27, 19:40
Svar #27

Fredrick Andreasson

• Gäst
Hej Carl!

Det är alltså långt ifrån alla personer som avlidit under den angivna perioden (bortsett förstås från dem som är inlagda manuellt) som kommer att finnas med på CD-skivan. Jag behöver veta för det kan påverka mitt beslut om hurvida jag ska besöka olika pastorsexpedioner eller inte.

2004-02-28, 08:45
Svar #28

Carl Szabad (Carl)

• Gäst
Fredrick! Eftersom vi ännu inte fått ut det digitaliserade materialet från 1960-talet som dock finns kan jag inte säja vilka personer som ingår, annat än att det inte är komplett.

2004-02-28, 17:18
Svar #29

Jan Ek (Janek)

• Gäst
När jag nu sitter och jobbar med mina församlingar har det uppstått några frågetecken som jag hoppas någon har tid att kommentera.

1. Jag har hittat några avlidna till extra-filen, personer som har en annan församlingstillhörighet. I ett fall står en tydlig gatuadress i Göteborg. Är det då rätt av mig att leta upp och skriva till den rätta församlingen, även om prästen inte har uppgiften i DB? Eller ska jag lämna fältet blankt?

2. I DB är många bara avmarkerade i kolumnen änkling eller frånskild resp. änka eller frånskild. Ska jag använda detta dubbelbegrepp i civilståndsfältet, eller är det riktigast att lämna blankt?

3. Vid adressangivelserna har jag hittills fört in uppgiften efter formen: Bergatorp, Berga 5:1. Men ser att prästen lika ofta skriver: Berga 5:1 Bergatorp. (utan komma) Vad är mest rätt för projektet?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se