Hej!
Jag har alltid talat med min mor o mina mor- o farföräldrar om min släkts historia (hur mitt intresse uppstod tänker jag inte redogöra för här, det har jag skrivit nog om under rubriken varför släktforskar vi). Under hela min skoltid, så hörde inte heller jag talas om släktforskning på lektionstid, ens under historietimmarna. Jag skrev f ö ett specialarbete som inte direkt handlar om släktforskning. Jag gjorde en kohortstudie över 15 gossar, alla födda på landsbygden i nuvarande Strängnäs kommun 1820 (jag gick i gymnasium i Strängnäs, och biblioteket i Strängnäs har köpt in mikrokort för alla socknar i nuvarande Strängnäs kommun). Utan den metodik jag lärt mig som släktforskare (sedan 15 års ålder) skulle jag nog haft betydligt svårare att genom att sammanställa uppgifter ur olika källor få ett resultat, och dra en slutsats. Jag anser att såväl föräldrar o far- o morföräldrar har ett ansvar, men det förefaller mig naturligt att skolan under historieundervisningen drar sitt strå till stacken. För att kunna förstå de som är annorlunda, så måste man först förstå sig själv, sin situation i samhället, och varför man har hamnat där man gjort och blivit den man är. Det kan förklaras med mycket mer än bara släktbakgrund, men jag tror att om det svenska folket kände sina rötter bättre, så skulle de lättare kunna acceptera och ta emot andra impulser istället för att skrämmas av dem. Om man som nu försöker glömma landets o folkets historia, och sopa det under mattan, så skapar man en slags nationellt mindervärdeskomplex som uttrycks genom att man försöker ta ut det mot andra, t ex invandrare.