Min erfarenhet är att supplementbanden ger mycket bra hjälp och jag skulle personligen rekommendera alla hängivna släktforskare att skaffa dem, särskilt som priset nu är så extremt låg för dessa två digra, verkligen omfångsrika band att man i praktiken slumpar bort dem. (Själv betalade jag 1.200 för mina, om jag minns rätt, och jag upplevde dem då ändå som prisvärda - och gör det fortfarande.) Uppgifter i Elgenstiernas utgåva av Riddarhusets stamtavlor finns ofta återgivna på mängder av nätsidor och i tryckta artiklar, men det elgenstiernska ättartavleverket har ju nu ett åttiotal år på nacken. Genom att följa upp enskilda släkter eller personer i supplementbanden har jag snabbt kunnat se om nyare forskning har resulterat i kompletteringar och rättelser. Inte för att jag är inne särskilt ofta och nosar på adeln utan därför att där ofta ges kompletterande uppgifter om ofrälse syskon, föräldrar och farföräldrar till adlade personer, och sådana finns ju i var mans släkttavla. Dessutom är förstås källhänvisningarna - som är resultatet av en mycket omfattande genomgång av den genealogiska litteraturen - guld värda om man vill gå vidare. Den forskning som supplementbanden representerar har ju inte devalverats på långa vägar i samma takt som priset. (Prispolitiken här begriper jag mig inte på.)
Vänliga hälsningar
Urban