ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arnset i Frykerud? Gustaf Gustafsson til Stange, Norge 1856-58.  (läst 1254 gånger)

2016-09-15, 09:20
läst 1254 gånger

Utloggad Rune Roalkvam

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 18:55
    • Visa profil
Jeg prøver å sjekke en Gustaf Gustafsson som i 1858 fikke en uekte sønn Gustav i Stange, Hedmark i Norge, bildelenke:
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070123320609.jpg

Det står at han kommer fra "Arnsæt i Frykerud sogn i Wermland". Videre i notatfeltet: "Rygtet siger, at barnets fader ogsaa skal i Sverige, have er uægte barn. (han) skal have været 1 1/2 aar i Stange."

Jeg lurer på om han kan være den Gustaf Gustafsson som 22 okt. 1856 ble far til uekte Augusta Gustafsdotter i Gräsmark (Men født i Bergerud, Skillingmark og døpt i Köla), se Ämne: Gräsmark CI:5 p. 285 Gustaf Gustafsson. Jeg vil derfor følge ham i husforhørene for å se om han kan passe inn eller kan avskrives.

Jeg finner ikke Arnset eller noe som ligner i registeret til husforhørslistene i Frykerud. Kan noen hjelpe?

2016-09-15, 23:32
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22271
  • Senast inloggad: 2024-12-19, 01:45
    • Visa profil
Augustas far Gustaf Gustafsson är nog svår att hitta i kyrkbokföringen då han enligt hennes födelsenotis var ”kringstrykande hästskärare”.

Finns inte möjlighet att finna närmare uppgifter om GG – ett födelseår tlll exempel – i norska källor?
Hälsar vänligen
Maud

2016-09-16, 07:55
Svar #2

Utloggad Rune Roalkvam

• Anbytare **
    • Visa profil
Nei, i norske kilder står det bare "far ukjent". Augusta var på barnehjem i Edane, Brunskog det meste av barndommen, noe hun oppgir i et hjemstavnsforhør i Oslo i 1897. Hun kjenner knapt moren, "tror hun het Kari". Så jeg innser at det kan bli vanskelig å finne Gustaf.

Jeg ser det finnes en gård Arnset i Vang i Hedmark i 1910-tellingen, navnet høres jo mer norsk enn svensk ut. Kan være at Gustaf kom dit fra Värmland og at presten har misforstått?

2016-09-16, 13:29
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22271
  • Senast inloggad: 2024-12-19, 01:45
    • Visa profil
Min fråga gällde den Gustaf Gustafsson som var far till Gustav i Stange – det framgår ju av födelsenotisen att denne GG var jordarbeider på en namngiven gård/ort (jag kan inte riktigt tyda namnet). Och kanske hade han tidigare varit på Arnset i Vang, också i Hedmark.

Kan man inte finna hans födelseuppgifter i någon norsk källa? Utan åtminstone ett födelseår är det knappast möjligt att hitta en värmländsk Gustaf Gustafsson som är mer trolig som barnafadern än någon annan – namnet var ju inte ovanligt.
Hälsar vänligen
Maud

2016-09-16, 15:32
Svar #4

Utloggad Rune Roalkvam

• Anbytare **
    • Visa profil
Jeg finner ham ikke i folketellingen i 1865, da er mor til unge Gustaf gift med en annen, og barnet listet som deres sønn. Siden det ikke er folketellinger tilgjengelige mellom 1801 og 1865, er det flyttingslistene i kirkebøkene som eventuelt kan gi svar, selv om disse er langt mer ufullstendige enn de svenske. Jeg er i ferd med å sjekke disse for Stange og Vang i Hedmark (har skummet gjennom og ikke funnet ham).Jeg bør vel også sjekke utflyttingslistene fra Frykerud for om mulig å finne kandidater der. men å fastslå farskapet til Augusta 100% er nok bortimot umulig.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se