Ilta päivä!
När nu Roland så högtidligt hänvisar till mig så tvingas jag tyvärr beklaga att jag inte alls har efterforskat någonting rörande denna aktuelle soldat Nils Nilsson Holt i Niemis by. Roland nämnde för mig på telefon att Nils Holt skulle varit från Lomben inom Nederkalix, eller i någon form haft kopplingar dit, men detta känner jag ingenting till om. Har inte hunnit med detta spår.
Så jag ber istället Roland redovisa detta rörande Lomben?
Det enda jag vet är något rörande Nils Nilsson Holts relativt korta soldattid, vilken endast varade mellan åren 1777-1781. I de militära rullorna kan vi läsa att han antogs till rotesoldat nr 67 Holt i Niemis den 27 februari 1777. Han benämns då dräng. Vid generalmönstringen 19 juni 1779 approberades han. D v s att han godkändes och ansågs av den militära ledningen vara fullt stridsduglig.
I nästa generalmönsterrulla från juli 1786 kan vi läsa att Nils Nilsson Hålt den 20 april 1781 är, enligt ordres, för flera begångna inbrottsstölder utstruken (ur militärrullorna). Han blev alltså avskedad för tjyvnad.
År 1779 var han 5 fot 8 1/3 tum lång (= 168,88 cm) samt gifte sig den 7 januari 1780 med Maria Esajasdotter från Niemis. Men hon kom ju alltså från Koutojärvi by, vilket Roland ovan redovisat. Tydligen var hon vid vigseltillfället piga i Niemis.
Jag konstaterar precis nu i skrivande stund att jag heller inte har dödsdatum för Nils Holt? Uppenbarligen är det inte utskrivet eller så har han flyttat iväg efter sitt avskedande? Jag minns inte hur jag för tjugotalet år sedan tänkte när jag noterade detta. Men om hustrun gifter om sig 1786 så har han ju avlidit därförinnan.
Hälsar
Torikka