Bäste Sture!
Visst vet jag något om familjen Johan Sundbäcks resa över Atlanten. Det tillhör ett av mina tidiga forskningsäventyr - då det begav sig var jag inte annat än tonåring!
Den 4 november 1865 anländer barken Mc Rathbone till hamnen i New York. Ombord finns ett antal mycket trötta resenärer. Det har varit en resa fylld med strapatser på höststormarnas Atlanten. Ombord med ett antal europ?er från skilda länder finns också några familjer från Sverige, däribland familjen Johan Sundbäck från Taipale i Norrbotten.
Resan började egentligen en sommardag i juli, då familjen tog ut flyttbetyg hos prästen i Hietaniemi. Hur vägen gick genom Sverige till Liverpool är osäkert. Kanske kan vi emellertid förmoda, att familjen följde med någon skuta från Kalix till Stockholm. Därifrån tog man ofta båt till Hull, järnväg tvärs igenom England från Hull till Liverpool och så lägenhet på något skepp över Atlanten (se härom i t.ex. Beijboms och Lexts böcker om emigrationen).
För familjen Sundbäck blev resan mycket ödesdiger: De två yngsta sönerna, Carl och Oscar, fick sätta livet till under Atlantfärden. Som dödsorsak har kapten angivit febris gastrica (Passenger Lists of Vessels Arriving at New York, nr 1068, Bk Mc Rathbone, Nov 4/65).
I denna passagerarlista anges som slutmål för familjen Sundbäck - liksom för många andra passagerare: New York. Vid ett fyradagarsbesök på Emigrantinstitutet i Växjö letade jag igenom samtliga lutherska församlingars i delstaten New York kyrkoböcker utan resultat. På den fjärde och sista dagen beslutade jag mig för att forska på några andra emigranter i släkten, så att jag inte skulle komma tillbaka till Norrbotten utan forskningsresultat. Av någon anledning hamnade jag då i Manistee, Michigan. Och se, här rullades allting upp: här fann jag även Johan Sundbäck, då noterad som John Sundbeck och stora delar av släkten där. Det var naturligtvis så att de något mer sentida emigranterna hade sökt sig till sina släktingar i U.S.A.
Sommaren 1980 åkte jag så över till U.S.A. för att bl.a. besöka en släktträff i Manistee. Vid detta tillfälle fick jag så även möjlighet att genomföra en del forskningar på ort och ställe. Det förefaller som om olyckorna fortsatte att förfölja Johan Sundbäck: redan under 1866 verkar han ha blivit änkling efter sin hustru Margareta Adamsdotter (1818-1866) från Myrbergsträsk, Nederkalix, troligen i samband med en barnsäng, som slutade olyckligt för såväl moder som barn. Den 5 mars 1867 gifte John Sundbeck om sig med den 19 år yngre Maria/Mary Hansen från Danmark (County Clerk, vigselnotiser - en av de första noterade i Manistee County). Släkttraditionen gör gällande att han först anställt Mary som husjungrfru, men rätt snart därefter gift sig med henne. I det första äktenskapet föddes nio barn, förutom två dödfödda, i det andra fem barn.
Äldste sonen Johan Jacob (1843-1913) blev kvar vid farmen utanför Manistee (i samband med U.S.A.:s 200-årsjubileum som suverän stat 1976 fick farmen hedersutmärkelsen Michigan Centennial Farm, vilket betyder att samma släkt innehavt gården i mer än hundra år - i och för sig inget ovanligt mätt med våra svenska mått). Det var ättlingar till Johan Jacob Sundbecks äldste som Fredric (Fred, 1877-1951), som jag träffade på släktträffen 1980. Bara de närvarande vid släktträffen var fler än 160...
Näste son Nils Petter (Nelson Peter Sinback, 1849-1936), flyttade till Alabama och arbetade på ett sågverk där.
Maria Charlotta (Mary, 1850-1928), gift med Olof Jansson (Ole Johnson) trol f. 1845 i Värmland. Bosatta i Michigan.
Anders Gustaf (Andrew August, 1852-) blev enligt muntliga uppgifter från släktingarna i Michigan baptistpredikant och levde i Wisconsin, gift med Clara H Haigh.
Brita Margareta (1853-1860).
Lars Olof (Willie, 1855-1877), läroverksstuderande, död ogift.
Johanna (Hannah, 1856-), gift med William O Hurd. Ytterligare uppgifter saknas.
Oscar (1858-1865).
Carl (1860-1865).
Carl (1868-1938), arbetare i Traverse City, Michigan, död ogift.
Anna C (1869-), gift med Charles (Charlie) Wells. Ytterligare uppgifter saknas.
Sophia E (Sophie, 1871-1943), gift med Harry William Dorrell (1867-). Bosatta i Lansling, Michigan.
Josephine, (1876-), gift med Charles H. Mackey. Ytterligare uppgifter saknas.
Melvin (1887-), enligt muntliga uppgifter ridande polis, reste västerut och hördes ej av. Ytterligare uppgifter saknas.
Denna familj synes alltså ha rest direkt över Atlanten på en ganska traditionell rutt via Liverpool. När de kom till Michigan synes de inte i så hög utsträckning ha hamnat i gruvnäringen (finns i största utsträckningen på Upper Peninsula - Övre halvön - i Michigan), utan i stället ha blivit farmare på den mer agrara Lower Peninsula - Nedre halvön.
Sture, välkommen med ytterligare frågor eller önskan om förtydliganden etc.!
Bästa hälsningar, Stefan
PS. För ytterligare specifika frågor om släkten Sundbäck bör vi nog öppna en egen rubrik! DS.