Hej Kjell! Det var val min uppgift fran Anbytarforum (ovan) som Jan citerade - om han inte har nagot annat. Jag ar pa hemvag fran nagra dagars tjansteresa (danskt tangentbord pa flygplatsen ...). Min uppgift fran Karl Gustav hfl ar att Erik Albert och fru och tva dottrar emigrerade, ca 1882 om jag minns ratt jag far kolla upp det.
Jag jobbar mer med attlingar an att ga bakat i tiden - mycket eftersom alla familjerna gifter ihop sig hela tiden (Nystrom-brodern Erik Lind gifte ju sig med en syster till en annan ana och tva av barnen Lind gifte sig ater in i familjen Lundholm med bror till en ana resp kusin till tva osv pa alla hall ... tills det blir otroligt rorigt).
Jag satt i Harnosand for forsta gangen, det ar ju lite langt fran Skane/Jonkoping respektive Kalix, de platser jag annars tillbringar mest tid pa (bortsett fran Bryssel da ;-) ) - ja, KAlix blir forstas bara en gang om aret.
Det paminner mig om min outklarade fraga om Nils Henriksson Tore och hans familj. Hans bouppteckning (som det finns tva olika varianter av i Harnosand) listar enast dotterna Maria fran det tidagre giftet, sonen Nils fran det med Sigrid samt styvsonen Jons. Maria ar ju redan gift till Siknas (var det val) vid det laget, sa varfor raknas hon upp (inte i ingressen utan senare) och inte andra barn och attlingar? Nu ar den ju valdigt svarlast (som mitt inlagg ...) men jag tycker att t.ex Jons hustru Anna kanske skulle finnas, liksom Annas mor Brita som ni sager ska vara dotter till Nils, hon lever ju fortfarande.
Nar jag var i Harnosand fick jag ocksa fram originalboken NK hfl AI:4 (eller inbunden kopia pa den??) och kollade uppgiften om inhyses Brita Nilsdr som avlider i Innanbacken (var det under NK-diskussionen har eller under Normark-diskussionen sonm Bengt-Goran gav den uppgiften?) - det ar troligen den Inhyses Brita Nilsdotter som finns utan artal under familjen Silverkula (dvs hos dottern Maria Olofsdr). Det skulle kasnke forklara vad hon gjorde i Innanbacken?
Ar som sagt mycket nyfiken pa om det verkligen ar Nils Henriksson Tore och hans Anna som ar Britas foraldrar.
Aterkommer fran svenskt tangentbord senare!
mvh,
Eva