Hej.
Stora Baggeby intresserar mig mycket. Lars Håkansson, som borde vara den andre av de nämnda, är min ana. Jag har inte haft tillgång till de tidiga mantalsförteckningarna när jag forskat i detta och har tydligen slarvat med kyrkoböckerna, så jag ser nu av dessa inlägg (även angående Håkan Matssons släkt i Järsäter) att jag skulle kunna komma längre tillbaka i tiden.
För att anknyta till litteratur om Medevi brunn (Näsström), Håkan Larsson borde väl vara den som "öppnade ett primitivt gårkök, där gästerna fingo avhämta sona portioner". Men eftersom densamme Håkan Larsson "gått förlustig (St. Baggeby) till straff för en förbrytelse mot kyrklagen" senast 1693, så undrar jag vilka år han står med i mantalslängden i Stora Baggeby. Kommer han eller hans son Lars Håkansson, tillbaka efter att den 1693 tillträdde på Stora Baggeby, brunnsmästaren David Lybbers, död 1709 ? Jag antar att vi kan vara säkra på att det rör sig om en och samme Håkan Larsson som är far till de två Larsarna ?
Slutligen, kan då brunnsvaktmästaren och kyrkstöten Jöns Larsson, som finns avbildat i Medevi på en träplanka, vara född 1714 som son till den andre Lars Håkansson ? Näsström skriver att han sannolikt var sonson till "gamle Håkan Larsson".
Mvh,
Mats