Tja, Mats Hedell, vad ska man säga?
Du smickrar mig så man nästan rodnar, och det är ju väldigt länge sedan man gjorde (rodnade), men - tyvärr - så har jag inga egna framtagna forskarrön om de yngre Nirviä. Jag har inga kopplingar till dem och har därför inte lagt ned någon energi på att försöka klura ut mera i den släkten.
Däremot är jag tämligen säker på att det finns andra Övertorneåforskare som har hamnat där, i den släkten, och det är bara att hoppas på att någon av dessa forskare läser dina funderingar.
Jag tycker personligen inte att det är någon id? att svara något kring dylika spörsmål, om jag inte har något att tillföra i ämnet.
Den där Hindrik Persson Alainenpää känns aningen bekant.... möjligen (?).... men jag vet inte om jag har någonting att ta på. Jag härstammar inte från honom i vart fall.
F.ö. så känner jag mig generellt lite tryggare inom Hietaniemi än jag gör i Övertorneå. Det har bara blivit så.
Mina rön får man ta för vad de är. Jag erbjuder en del av det jag på olika vis har framforskat och sammanställt sedan jag började med lokalhistorisk forskning 1972. Allt är säkert inte alldeles korrekt, men är jag själv tveksam, så brukar jag ange detsamma. Därefter är det upp till mottagaren att själv bedöma trovärdigheten i uppgifterna. Och kolla upp mot befintliga arkivkällor allt efter eget intresse. Jag kan aldrig på fullt allvar påstå att det var si och så... utan jag gör endast ett antagande, en tolkning av källorna, vilka jag tolkar att det kan ha varit just si eller så....
Luddigt?
Ja, det är det verkligen när man ska försöka sig på att vetenskapligt fastställa släktskap ur befintligt källmaterial från 1500-, 1600- och många gånger även från 1700-tal.
När det gäller Mickel Jönsson Mattila f. ca 1650 d. 1720/21 (som jag själv härstammar ifrån på fem olika sätt), så har jag på goda grunder (enligt mig själv) antagit honom vara son till företrädaren å Mattila hemman i Ala Kuivakangas by åren 1645-1683, Jöns Mickelsson Mattila f. ca 1615 d. möjligen 1683. Jöns var landsknekt 1631. Han var gift med Margeta Hindersdotter, som av allt att döma var dotter till bonden Hindrik Olofsson Mattila. Jöns var sannolikt måg här.
Men vidare anor på Jöns Mickelsson har jag inte. Däremot har min gamle vän Erkki Wahlberg teorier om att Jöns var bror till Anders Mickelsson Keksi, skalden, ni vet, och sannolikt son till den Mickel Mickelsson, f. ca 1585, som 1623 utskrevs till landsknekt för Mattila hemman, till ett krig han knappast återkom ifrån. Synes aldrig ha varit husbonde å gården. Mickel tolkas såsom son till Mickel Joensson Kurittu f. ca 1560 d. ca 1613, bonde fysiskt sannolikt i Kaulinranta men är skattskriven under Kuivakangas till 1606. Det är möjligt att denna Kurittu gård kan ha legat i Soukolojärvi, eftersom Mickel Joenssons uppenbara änka Elin verkligen var bosatt i just Soukolojärvi. Platsen Ellivainio är en namnrest efter henne.
När det gäller en annan av mina förfäder (på två släktgrenar), Johan Staffansson Pestilä eller Tapani - Höna - Korvola, f. ca 1660 d. 1715, så har jag i hans äktenskap med Cecilia Andersdotter Keksi (skaldens dotter), endast kännedom om barnen Brita, Karin, Elisabet, Johan och Erik.
Så jag vet inte. Visst kan jag ha tolkat någon specifik arkivkälla fel, men jag har antecknat Simeon Ersson Pirttiniemi (Niemi) moder såsom Malin Jönsdotter (Malin och Magdalena är ju i och för sig ett och samma namn), och då mest sannolikt en dotter till Jöns Ersson Kerttu o h h Gertrud Mickelsdotter.
Mera vet jag inte i afton,
hälsar
ST