Hej!
Visserligen har personerna samma namn, men den Anna Claesdotter som avlider 1800 är inte samma person som får barn 1788 i Sjökumla. Jag har avskrifter från Aska häradsrätt som Mari-Anne Olsson har nedtecknat (finns på CD). Där hittar jag denna anteckning:
1795 d 4 mars blev uppå begäran af enkan Anna Maria Claesdotter i Bränna på Sjökumla ägor efter dess avlidne man torp Nils Persson som avled den 22 februari. 2 barn, omyndiga, å deras sida torparen Nils Hansson i Humpen på Bispmotala ägor.
Se FII:13 s 417, Aska häradsrätt (1795). Se även bou efter Anna Maja Claesdotter g m Johannes Jaensson på Sjökumla ägor, 1828. FII:29 s 567. Död i torpet Bränna på Sjökumla ägor 1828-09-17 enligt bou. Två barn i första giftet, sonen Claes Petter Bränning och dotter Brita Stina g m förre livgrenadjären Anders Götersten.
Så det är rätt födelsenotis som du funnit i Kälvstens födelsebok, att födelsedatumen förvanskas är ju inte ovanligt. Anna Maja Claesdotter född 1755-02-26 Motala finns i AI:1 V Stenby, Bränna s 144 (1816-20). När jag studerade dopvittnen i Kälvsten uppmärksammade jag ett samband mellan Nils Hansson och hans hustru Stina Claesdotter boende i Höshemmet, Sjökumla och Nils Persson och Anna Maja Claesdotter då de sistnämnda var dopvittnen åt Nils Hanssons barn.
Med vänlig hälsning
Britt-Marie