Jo, iochförsig så är det "bara" människor som varit föremål för ärenden hos en rättsinstans, här närmast tings-/häradsrätterna som kan hittas nämnda i domböckerna. Jag är dock inte insatt i hur det föreligger med tillgängliga längder just för Åls del. Men det kan man säkert kolla upp i både SVAR och ArkivDigital. Nationell ArkivDatabas (NAD), hos Riksarkivet (
http://www.nad.riksarkivet.se/) är väl dock den säkraste källan till att se
om det överhuvudtaget finns några bevarade längder för den häradsrätt du är intresserad av.
I info från ArkivDigital står det angående Ål:
Tingslag:
-1893 Leksand, Ål och Bjursås
1894-1915 Leksand
Men i domböcker är det inte enbart brottsmål som förekommer, utan vanligast är nog olika tvister, inte minst om markäganden, arv med mera. Vidare brukar det finnas fastor - alltså fastställande av fastighets-köp.
Men visst - en del familjer förblir väldigt "anonyma" i dessa protokoll ;-)
Men som jag uppfattat dig, så har du svårt att läsa den "tyska stilen" - den behöver man nog vara välövad i läsandet av - om man ska få någon större nytta av domböcker !
Ibland finns det entusiaster som transkriberat hela domböcker. Så om man har tur, finns det sådana skrifter att införskaffa. Som exempel kan jag nämna att Fryksdals Härads domböcker (Värmland) finns utgivna som böcker (och även i digital form).
Dock tror jag inte det finns för Åls del ?
Mantalslängder kan också vara värdefulla, inte minst innan kyrkoböcker finns tillgängliga, för att följa vem/vilka som var skrivna som boende/ägare av de olika hemmana.
Ersätter ju inte möjligheterna med husförhörslängder i informationsinnehåll - men vad gör man när inte sådana finns ...
Detta är bara ett kortfattat svar. Kan ju nämna att jag först så sent som i våras, själv läste Släktforskarförbundets handbok 'Mantalsforska'. En väldigt nyttig och intressant bok, för en annan som inte så ofta under tidigare år tittat i mantalslängder.