Hej!
Hm, formuleringen "Nils Jonssons hustrus mosters man" är mycket skum. Nils var ju 1735 gift med Elin Jonasd. så då skulle det betyda att Gunilla var gift med sin man helt enkelt? Eller nån av sina systrars man? Det får jag inte riktigt ihop vad som menas?
Tittade i husförhören för Källås 1733-41 och där är Gunilla Olofsd. gift med en Torsten Andersson.
Vet du om Jonas och Karin blev kvar i Norge eller om de kom tillbaka?
Jag är inte tillräckligt bra på historia men tror nog att en oäkta dotter blev äkta om föräldrarna gifte sig, åtminstone har jag sett det senare på 1700-talet.
Hittade stycket nu som vi pratat om och kan läsa allt utom två ord. Jag moderniserar (det mesta) av stavningen:
"Nils Jonsson anförde vidare att denna dess avlidna hustru, så mycket mindre ägt någon arvejord, som hon ___ ett oäkta barn, och skola the under äktenskapet icke sammanavlat
___ jord, är allenast 2/13 delar i Källås, som i bouppteckningen till 400 s spes, blivit upptagit och värderat, samt...."
Så just ordet "varit" lyckas jag inte utläsa att det är, det står ju precis i kanten men jag kan inte se att det är ett "t" på slutet, tycker det mer ser ut som "d". Skulle varit intressant att läsa avskriften, men den finns såvitt jag vet inte på AD än.
Rörig historia detta
Mvh,
Jörgen