Hej!
2015 skrev jag nedan citerade inlägg hos släkten Lang. Då jag inte har fått något svar där, försöker jag nu här då även 2 personer med namnet Mollerus/Möller är inbegripna.
[/size]Jag har länge sökt efter rötter/släktskap av biskopen i Linköping, Jakob Lang (f. 1648, d. 1716). Det är känt att hans far med samma namn var handelsman, rådman och tullnär (i Umeå?), och farfadern lär ha härstammat från Ungern. Om hans mamma hittade jag bara namnet: Kerstin Henriksdotter. [/size] Det finns två saker jag undrar över: 1, Jakob Lang sägs ha studerat i Åbo, Oxford och Uppsala, här t.o.m. vid två tillfällen. Vet någon hur jag kan hitta mer om honom, framför allt hans anor? 2, Hans dotter: Christina Margareta Lang, adlad Lagercreutz (f. 1685, d. 1759) var gift med lundaprofessorn från Dorpat: Arvid Mollerus (Möller, f. 1674, d.1758). Lars Sjöqvist här på forumet har efterlyst 09 april 2000 en möjlig syster till honom Judit Lang som var dessutom gift med en annan Mollerus: Johan Mollerus) Finns det en koppling mellan dessa två makar Lang - Mollerus, eller är det en ren tillfällighet? hälsningar Anna