Hej Jan Erik Steen,
Ett senkommet svar på din fråga om anor till Christen Leigman. Jag hittade nyligen en bouppteckning i Malmö stadsarkiv efter hans far. Enligt denna bou efter kronolotsen Christen Leyman som upprättades i maj 1791, efterlämnade han änkan, andra hustrun Stina Persdotter, och tre vuxna barn från första giftet; Dottern Johanna, gift med Peter Jacob Malmborg, tullskrivare i Ystad, sonen Christen Leyman, fiskare på Barsebäcks läge och sonen Mårten Leyman, lotsdräng i Malmö.
Hans första hustru Kiersti Persdotter, avled i tärande sjukdom i Malmö garnisonsförsamling 1783-09-01, och var då 67 år gammal. Hon betecknas som “Lotsen Christen Leymans hustru”. Christen Leyman vigs sedan med Stina Persdotter 1784-12-26 i samma församling.
Johanna Christina Leyman och Jacob Malmborg vigdes i Arrie 1773-04-05, i vigselnotisen anges att de är “af Malmö”. Vart de sedan tar vägen vet jag inte just nu, men strandridaren Peter Jacob Malmborg och hans hustru Christina Leyman får tre barn födda i Malmö Caroli församling mellan 1781 och 1786. Därefter torde de ha avflyttat till Ystad.
Fiskaren Christen Leigman i Barsebäck känner du ju till, och hans hustru Märta Perdotter från Holländarhusen. Hennes föräldrar är förre ladufogden, fiskarbonden Per Pålsson i Holländarhusen och hans hustru Brita Bengtsdotter. De har f.ö. båda blivit föremål för Borgeby-prosten Severin Schlyters beryktade nekrologer :-)Märta Persdotter har två systrar, den ena systern Catharina gifter sig 1779-05-24 med fiskaren Jöns Nilsson som är bördig från Barsebäcks läge och de flyttar inom kort dit. Den andra systern, Elisabeth vigs 1775-05-14 med fiskaren Sven Andersson från Barsebäcks läge, men paret bosätter sig i Holländarhusen.
Lotsdrängen Mårten Leyman kan möjligen vara identisk med Coophardie matrosen Mårten Leiman
som vigdes med Anna Catharina Rosenberg i Malmö garnisonsförsamling 1783-06-08 (lysning 27 apr), men detta kan jag inte heller bekräfta just nu.
Hälsningar,
Cecilia