Hej Cassandra!
Så fort jag såg att du hade problem med en person född i Bonderup så anade jag problemet; de tre församlingarna Bonderup, Dalby och Hällestad bildade ett gemensamt pastorat och prästen i de tre församlingarna brukade ibland blanda folk i kyrkoböckerna. En by som är ett särskilt problemområde är Önneslöv (jag har flera anor där, och det kan ibland vara kaos) som till hälften låg i Dalby församling, till andra hälften i Bonderups församling. Som jag misstänkte är detta vad som har hänt med din Ingar Albrechtsdotter; hon var född i just Önneslövs by, men i den del av byn som låg i Dalby socken. Den gård hon växte upp på har skrivits i Bonderups husförhörslängd, medan födda, vigda och döda i byhalvan har införts i Dalby kyrkoböcker.
Hursomhelst, när Ingar får en son med Lars Persson i Vismarlöv 1879 är arbetaren Fredrik Albrechtsson dopvittne. Jag gissade att detta var en bror till Ingar, och enligt folkräkningen var han född 1854 i Bonderups församling. I Bonderups kyrkobok hittar jag honom också, som född den 18 juli 1854 som son till husmannen Albrecht Andersson och Mätta Rasmusdotter på Önneslöv Nr 20 (här är dock samma problem igen; enligt husförhörslängden ska gården Önneslöv Nr 20 ligga i Dalby församling, men Fredriks födelsenotis har förts in i Bonderups kyrkobok!).
Man hittar familjen på Önneslöv Nr 20 (Bonderup AI:6, s 158).
förre åboen Albrecht Andersson, född 1809 15/10 i Önneslöv.
h. Mätta Rasmusdotter, född 1810 2/9 i Gödelöv.
hennes o. b. Ingar, född 1842 4/4 i Önneslöv.
hans barn i 1:a giftet Per, född 1839 11/1 i Önneslöv.
hans barn i 1:a giftet Kerstina, född 1842 9/6 i Önneslöv.
bådas barn Anders, född 1845 2/11 i Önneslöv.
bådas barn Jöns, född 1848 20/3 i Önneslöv.
bådas barn Lars, född 1852 1/1 i Önneslöv, död 1855 4/2.
bådas barn Fredrik, född 1854 18/7 i Önneslöv.
Som synes anges Ingar vara född 1842 4/4 i Önneslöv (alltså i Dalby sockendel, eftersom hon saknas i Bonderups födelsebok 1842). Hon anges även vara hustruns oäkta dotter; detta betyder alltså att Albrecht Andersson inte är pappa till Ingar Albrechtsdotter. Han var dessutom gift med en annan kvinna när Ingar föddes. Att hon dock ändå kallas Albrechtsdotter låter märkligt; antingen så har de inte lyckats utreda vem som egentligen var hennes far, och därför har hon fått sin styvpappas patronymikon (Albrecht-). Eller så är Albrecht Andersson verkligen hennes far, fast i hordom eftersom han ju redan var gift.
Här kommer dock ytterligare () ett problem - födelseboken för Dalby har en stor lucka mellan åren 1807 till 1871, så de barn som föddes där emellan (eller åtminstone fram t.o.m. 1860) saknar födelsenotiser. Jag försökte söka mig bakåt för att se om det kanske står något i tidigare husförhörslängder om Ingar, men jag hittade bara att Albrecht och Mätta gifte sig 1845 (uppenbarligen i Dalby, eftersom vigselnotisen saknas i Bonderups kyrkobok - tyvärr har även vigselboken för Dalby en liknande lucka som födelseboken).
Mvh, Markus