Hej Kennet!
Det ser ut som att våra anor korsas igen? Jöns Larsson (1695-1780) på Önneslöv Nr 13 och hans hustru Kjerstina Larsdotter (1695-1757) är nämligen mina anor genom sonen Nils Jönsson (1728-1810) på Önneslöv Nr 11. Om jag inte minns fel låg halva byn Önneslöv i Bonderup, men den del av byn där mina (våra?) förfäder bodde låg i Dalby.
Tyvärr har jag inga uppgifter om vart Nils Jönssons syster Elna Jönsdotter (1723- ) tog vägen, men enligt andra forskare ska hon mycket riktigt ha gift sig 1749 i Dalby med Nils Månsson (död 1757 i Dalby). Det finns ju en bevarad bouppteckning 1758 16/2 efter kronoarbetsbonden Nils Månsson i Dalby (Torna häradsrätt FIIa:10, nr. 6), som säger att han efterlämnade änkan Elna Jönsdotter samt med henne avlade barnen Åke på 6:e året, Lars på 4:e året och Mätta på 8:e året. Å barnens vägnar närvarade deras farbror rusthållaren Ola Månsson i Hällestad, samt deras fasters män kronoarbetsbonden Hans Andersson i Dalby och hästhemmansbonden Rasmus Hansson i Bonnarp (Bonderup), samt deras syskonebarns man rusthållaren Jöns Andersson i Östra Tvet och deras avlidne faders halvbroders son rusthållaren Sven Jönsson därsammastädes. Å änkans vägnar närvarande kronoarbetsbonden Jöns Larsson i Önneslöv, alltså min förfader på Önneslöv Nr 13, men det står tyvärr inte att han närvarade i egenskap av änkans fader.
Har du kontrollerat vilka som är faddrar åt Nils Månssons och Elna Jönsdotters tre barn?