Hej Leif!
Ordet före Drag: är i detta fall Afsk:, alltså att han var avskedad dragon. Jag har för mig att det vanligaste angående militära titlar vid denna tid var att notera att mannen ifråga var avskedad, inte f.d., men det stämmer att f.d. även förekommer i flera fall.
Angående åldersskillnaden mellan makarna och faderns ålder vid dotterns födelse har jag ett skräckexempel som nog lugnar dig. Det hör nog utan tvekan till ovanligheterna med så stor åldersskillnad och att det fanns så gamla fäder. Bland mina anor finns klockaren Anders Dahlman (1731-1813) i Barsebäck och Hofterup. När han vid sextiofem års ålder blev änkeman hade väl det brukligaste varit att han lade äktenskap på hyllan och gick i pension, men Anders gjorde tvärt om - han fortsatte att vara klockare till åttio års ålder och gifte om sig med den trettiofem år yngre Juliana Berggren (1766-1830). Anders var vid vigseln sextiofem och Juliana således blott trettio år gammal...
Familjekonstellationen blev genom detta ännu märkligare. Anders Dahlmans äldsta dotter Margareta Dahlman (1757-1842) fick således en styvmor som var nio år yngre än hon själv, och fick som fyrtiosex år gammal en halvsyster Cecilia Dahlman (1803-1871); Anders Dahlman var alltså sjuttiotvå år gammal när yngsta dottern med andra hustrun Cecilia föddes; men så verkar han också ha varit en krutgubbe som var klockare i samma socknar i sextio år. Så det finns fall så extrema fall som påminner om familjen Lundqvist i Fosie, men det verkar ha varit mer ovanligt.
Mvh, Markus