Hej och tack, Agneta!
Vigseln du hittat stämmer ganska bra i tid och avstånd så du kan säkert ha rätt där. Om jag tolkat texten rätt så gifte de sig i så fall i Fulltofta, men bodde i Bjäfveröd?
Tyvärr kan jag inte heller här kontrollera om det stämmer eftersom de skannade HFL'erna för S:a Rörum/Bjäfveröd börjar först 1820, dvs. ett par år senare. Och då bodde de inte längre kvar.....
Kan du förresten tyda vilket datum de gifte sig?
Elna födde ju ett oäkta barn (Kjersti) den 19/6 1816 (alltså inte den 26/6 som jag tidigare påstått) under lite märkliga omständigheter om man skall tro följande anteckning ur Lunds födslobok:
Den 19 juni födde pigan Elna Nilsdotter från Hagenäs by i Fulltoftta (27 år gammal) på ägorna mellan Östra Thorns by och Lunds stad, under vägen till Malmö, ett oäkta flickebarn, i dopet kallat Kjersti.
Jag hade också hittat John och Elna i Höör's HFL'er: (Höör AI:2 sid 126, Höör AI:3 sid 130 och Höör AI:4 sid 167). Men där tar det stopp....?
Om jag förstått det rätt flyttar hela familjen till Fulltofta 1833. Men i Fulltofta hittar jag bara dottern Boel (AI:1 sid 57 Ganska långt ned, svagt med blyerts) som piga på Häggenäs . Vart resten av familjen tog vägen vet jag inte....?
//Kenneth