Hej!
Finns det någon som kan hjälpa oss i släkten med denna jättegåta?
Jag har fått så fin hjälp förrr och är så tacksam,!
Min farfars far Gatu Olof Andersson f.1858 åkte tillsammans med sin frus bror Gatu Erik Andersso f.1850 till Minnesota 12 apr 1887.
Min farfars far Gatu Olof kom tillbaks efter ett par år medan Eric blev kvar.i USA varför han blev kvar och var han flyttade och om han bytte namn vet vi inte?bara att det kom en bekräftelse hem att han avlidit 20 Sep 1915!!!
Gatu Eric gifte sig i Rättvik 1873 med Steger Kerstin Hansdotter varefter han tog hennes gårdsnamn Steger i ställer för Gatu.
De fick 2st barn Anders f.1875 och Anna Maria f.1886.
När Steger Eric lämnade Rättvik tillsammans med sin systers make Gatu Olof(min farfars far) 12 April 1887 är hans son 11år och dottern bara 1år.
Det jag vet är att dom åkte till Cambride Isanti Minnesota först(i alla fall Olof i och med att hans halvbror Daniel Hansson f.1834 emigrerat dit 1868 med sin famil.Och jag har ett kvitto därifrån där han skickat hem pengar.
Det enda jag sedsn vet är att Gatu Olof återvände hem,efter ca 2år han hade en 2dt söner hemma och fick ytterligare 2st barn när han kom hem bla.min farfar.
Var Steger Eric sedan hamnade vet ingen?Bytte han namn?Gifte han sig igen?Fick han flera barn i USA han blev ju kvar 28år och ingen av hans nutida släkt vet något vad som hände???
Steger Erics fru i Rättvik dog 1911 utan att få reda på någonting om sina barn fars öden i USA?hon fick uppfostra barnen helt själv och var mycket fattig dessutom!
Det vore så fantastisk om någon kumde hjälpa oss att luska lite?
Jag har verklihen försökt själv och följt många av mina släktled som hamnade i USA till nutid...men just gåtan om vad som hände med Steger Eric Andersson f.12 Juni 1850 i Rättvik död i USA 20 Sep 1915 har ingen kunnat få fram tyvärr?
Steger Erics barn Anders och Anna Maria gifte sig båda och fick 2st vuxna barn var.som i sin tur nu har flera barnbarn som jag barot i kontakt med!
Hoppas någon dultig USA kännare kan hjälpa oss med vad som hände Steger Eric i USA?
Jag håller alla tummar!
Mvh John Gatu i Rättvik😀