Oj, här var du rapp i svängarna Birgit. Anledningen till att jag undrade över den släkten var att en ana i Tjörnarp är dotter till Måns Lasson och hans första hustru Boel Persdr. Måns har jag koll på (från Önnarp) men jag blir inte klok på Boel. De bodde på 1680-talet i Mjölkalånga, blev uppsagda -88, bor -89 i Maglehult där de inte tycks bruka något, brukar Skyrup -90 och flyttar -91 till Slättaröd i Tjörnarp sn. Måns är sedan både löftesman vid vigslar och fadder en gång hos syskonen Persson, varför jag fått för mig att Boel har något med denna släkt att göra. Hon måste vara född före 1670 men jag får så klart inte ihop det!
Per Persson-Sandhöj har jag totalt missat. Vet du var Ivar har skrivet om honom? Annars har vi samma barn. Kan tillägga att det finns bou 1743 efter Inger och då har hon 2 överlevande barn med Nils (Håkan och Bolla) och ett med Åke (Karna). Förmyndare för dem skall deras morbror inspector Bengt Persson vara. Efter vår Röslövs-historia kan vi väl nästan misstänka att det är Boel f 1690 som gift sig med Nils Bengtssons bror Söne i Funderset.
Så var det länsmannens syskon. Halvsystern Bolla hade jag hittat. Hon måste ju tillhöra moderns första gifte. Boel i Ignaberga däremot förvånar mig. Hon är min egen ana och där har jag inte hittat någonting som leder mot Maglehult (kan du inte byta henne mot Boel i Slättaröd??). Det är väl inte så att du har någon hum om var man hittat systrarna i Ignaberga och Kärråkra?
När det gäller Karina Jönsdr vet jag inte heller var Davidstorp skulle komma ifrån, däremot vet jag med säkerhet att hon har två systrar. Har gjort följande notering vid läsning av domboken:
VGD 1696 Winterting 20 Januarij
”Företogz actionen, angående kyrckioTiuffnaden af Wankijffwe kyrckiokijsta, och framhades Oredh Torstenßon, i Broohuset, som föregiffwer sig wara aldeles oskylldigh, uthi denne Röspicion.”
Hustrun heter Inger Jönsdr, säger att hon fått pengar av sina systrar som är Karina Per Perssons i Maglehult och Kerstina Måns Bertelssons i Oberöd, bägge systrarna nekar.
På eo ting i mars 1698 vittnar Inger ”Orred fick henne een ung pijga aff 15 åhrs ållder, medh Silfwerbällte om 23 dlr, 1 pahr Oxar, 3 köör, 1 qwijga, 6 fåår, 1 horß, een uppredd Sängh, een åttingz kopparkittel, een koppargryta, och när han det för henne hade förslösat” började han tydligen stjäla. Ored hängs så småningom för alla sin stölder.
Mvh Carina