Hej Anna,
Ja, definitivt! Det finns en intressant bouppteckning från Röslöv, jag gjorde följande notering:
V Göinge FIIa:7 sid 77 (trasig i kanten)
1751 2/1 bou efter Mårten Påls Röslöv: änkan Lusse Pålsdr, 5 barn Håkan, Bengt 4, son 10 veckor, Karina, Else 6; å de omyndigas vägnar faderbroder Bengt Påls Sjörup Häglinge sn och Pål Svens Nävlinge, å änkans vägnar Sven Mattis i Nävlinge o Bengt Pålsson Ranseröd.
Skulle innebära barnen: Håkan, Karina, 1744 Else, 1746 Bengt, 1750 son
Är dock ännu inte hundra på hur det hänger ihop. Mårtens syster är gift med Sven Mattison på Nävlinge 1. Pål Svensson är deras son.
Bengt Pålsson i Ranseröd är son till Pål Håkansson i Sandby. Han bör ju vara bror till Lusse, kan man tycka, om han är där på hennes vägnar. Åldern på hennes barn gör att hon bör vara född mellan 1705-1720. Det stämmer bra med Pål Håkanssons övriga barnkull.
1753 gifter sig Pål Svensson ovan med Olu Pålsdr som definitivt är dotter till Pål Håkans i hans andra gifte.
Karna Mårtensdr är piga hos Olu och Pål på Nävlinge 1 1766 och är då enl hf född i Rösle 1741, brodern Bengt dyker också upp och är då född -48.
Ja du, Anna, det blir en himla röra när de gifter sig kors och tvärs, men jag vill nog gärna ha in Lusse som dotter till Pål, sannolikt i hans första gifte. Jag har dock inte så bra koll på Röslövs-folket. Den här Mårten hade ju tydligen också gått i borgen för Pål H och enl Ivar Johansson gjordes utmätning hos honom. Det bör ha varit omkring 1728-1730. Det är precis där jag inte får ihop det. Kan Lusse ha varit gift med honom redan då??? Eller var han gift mer än en gång? Vem var då den första?
En sak till ställer till det. I Visseltofta 1681-06-05 gifter sig Johan Nilsson med Lusse Pålsdr och de ska bo i Funderset (det är väl i Röslövs-trakten?) Möjligen skulle denna Lusse kunna vara en kusin till Pål Håkansson (född uä till Pål Sönesson i Hässlycke). Detta är dock ett långskott för att jag skulle se om jag fick ihop det. Hoppas att du har något mer om Röslövsfolket, alla brända kyrkoböcker ställer till det!
Mvh Carina