Hej,
Jag har några frågor angående en familj i Stora Ånhults Kronogård i Virserums socken. En Maria som kallas ömsom Persdotter ömsom Andersdotter (ca 1693-1767) var först gift med Måns Persson (ca 1683-1728) och sist med Jon Larsson (ca 1708-73) där. I första giftet fanns döttrarna Ingrid (1718-99, gift med Sven Persson i Holmskog) och Dama/Dame (1721-1806, gift med Gudmund Hansson i Stora Ånhults Dala) och i andra giftet fanns barnen Magnus (1731-85, gift med Kerstin Persdotter i Stora Ånhults Kronogård) och Elisabet (c 1733-1812, gift med Per Sunesson i Holmskog).
Varken Måns Perssons, Jon Larssons eller deras hustru Marias ursprung är känt av mig. Är det någon som känner till deras härkomst, föräldrar eller släktingar? I en av Stig Östensons artiklar om bygden läste jag att Måns Persson var dottersonson till en Ingrid Mårtensdotter i Tönshult, men jag känner inte till släktleden dem emellan. I Stora Ånhults Kronogård fanns på 1600-talet en kvartermästare Anders Bratt med maka Damö Eriksdotter, men jag vet inte om de på något sätt är släkt med Måns, Jon eller Maria som bebodde gården på 1700-talet.
Tacksam för tips och ledtrådar för fortsatt forskning.
Mvh Nichlas Malmdahl