Lennart
Jo, visst ser det intressant ut. Jag skummade snabbt igenom slutet av 1720- och början av 1730-talets födde i Smedstorp och hittade Sörens barn Peter f.1729 och Ingar f.1732.
Har du datum på fler av barnen?
Sörens boendeort vid vigseln (enligt hustruns dödsnotis) är svårläst, kan möjligen stå Smedstorps gård. Var de första barnen är födda vet jag ej. De socknar som primärt är intressanta att kolla (Stiby, Rörum, Östra Vemmerlöv) är ju alla brunna....
Enligt Karna Matsdotters dödsnotis 1750 fick hon och Sören ju 6 söner (varav 4 i livet 1750) och 2 döttrar (båda i livet 1750). De båda döttrarna kan ju stämma med Frans Jönsson Norbecks hustru Brita (m.fl stavningar) samt Ingar (f.1732). Av sönerna kan vi då tro att Mats, Christian, Nils/Niclas (är det samma?) och Peter (f.1729) är rätt.
Den Nils/Niclas Ekelund som förekommer i dopnotiser i Stora Ramnkulla var lacqvej/laqvej vilket jag tolkar som lakej.
Min Nils Zimmer har jag funnit som sockenskomakare i MTL i Rörum från år 1756, vet ej var han bodde innan dess.
I en dopnotis för Christens barn i Stora Ramnakulla (1750) noterades som fadder bl.a Skräddaregesällen Peter Simmer (namnet Nils överstruket innan Peter). Det fanns en skräddare Peter Simmer g.m Johanna Stenskog, boende i Tjustorp i Smedstorp sn i mitten av 1750-talet. Han avled 1756 och efterlämnde änkan Johanna Simmer. Enligt dödsnotisens ålder för honom skrädd: mäst: Simmer af Tiustorp, bör han ha varit född omkring 1729, vilket ju stämmer väl med Sörens son Peter. Problemet är att jag tycker mig se att det står son framför honom i nattvardslängden och att han då står under änkan Brita Nels Mats, vilket ju stämmer mindre bra...
Ingar Sörensdotter då? Jag tog nu en snabb titt och hittade en Ingar Sörensdotter gift med smeden Jöns Inqvist/Ingqvist/Enqvist i Tranås, hon finns nämnd i BOU efter honom 1797. De finns i HFL för Tranås och enl åldersangivelser bör denna Ingar vara född någon gång runt 1730. Kan vara ett spår att kolla vidare på.
// Ingvar