Ingrid!
Här följer lite mer information om Tulson Mossberg/Måsberg. Enligt Östra Torsås Hfl. under 1790-talet (Saknar tyvärr exakt källhänvisning)skulle Tullson vara född d. 2 februari 1769 i Skåne och inflyttad till Östra Torsås från Stoby socken. Karin Johansson, som skrivit en uppsats om Tulson Mossberg i hembygdsboken Östra Torsås, (Årsbok / Östra Torsås hembygdsförening 1976/1978, s. 90-94, Tullsson Mossberg. Om de stora bränderna i Växjö och Hörda.), anger samma födelsetid, d. 2/2 1769) som jag har i mina excerpter. Eftersom namnet Tulson sannolikt varit ovanligt, eventuellt lokalt använt i delar av Göinge härader och också kanske stannat i vissa släkter, så är din uppgift om en Tulson född i Farstorps socken d. 1/2 1769 mycket intressant. Enligt uppgifter i Skånsk släktforskarkalender (1984?) förekommer dock namnet Tulson i flera socknar runt Hässleholm. Namnet Tulson (med varierande stavningar) finns däremot INTE bland Mossbergs avkomlingar. Jag känner till detta därför att Mossberg var min fffmf. Mossbergs barn, födda mellan 1798 och 1816 hette i tur och ordning: Johan (1798), Ingrid Maria (1799), Salomon (1802), Gustava (1805), Beata (1809) och Stina (1816). Namnen Johan, Ingrid Maria och Stina har förekommit i Mossbergs hustrus släkt. Namnen Salomon, Gustava och Beata har inte observerats i hennes släkt och KAN alltså vara släktnamn på fädernet. Namnet Beata gavs för övrigt till den dotter som föddes 1809 på Skye säteri i Uråsa socken (grannsocken till Östra Torsås) medan Mossberg var arrendator där. Möjligen är namnet Beata en spegling av namnskicket i denna säterikultur och saknar förankring i hans släkt. Faddrarna vid Mossbergs barndop verkar enbart bestå av vänner och släktingar på hans hustrus sida.
Kan husförhörslängderna för Farstorp och Stoby i Västra Göinge härad i Skåne föra fallet vidare?
Hälsningar
Dag