Tack Maud, det var intressant att läsa. Det kan tyckas vara ett hårt straff med både att sitta i arrest och straffas med 30 par ris och fördrivning. Jag har ögnat igenom en avhandling som rör ämnet av Marie Lindstedt Cronberg, Synd och skam ogifta mödrar på svensk landsbygd 1680–1880.
Jag kan i hastigheten missat denna typ av straff för att ha fött ett oäkta barn. Beroende på samhällsklass och status på de tilltalade, ogifta/gifta/trolovade så utdömdes ofta böter. Fanns inte medel att betala dessa så kunde straffet omvandlas till fängelse på vatten och bröd. Efter att straffet verkställts kunde kvinnan åter bli kyrktagen eller be om att få absolution. I detta fall blir det dock fördrivning. Så slutsatsen blir nog att hon måste ha begått fler brott, än att ha fött ett oäkta barn. Vad det blir av den "flycktade" fadern till barnet Anders Hall, och vem han var återstår att försöka lista ut. Det verkar finnas flera familjer Hall i Boråstrakten, av vilka flera finns nämnda här på forumet.
Jag finner att det barn som föds som oäkta 1759, Stina Andersdotter Hall själv föder en dotter Maria Lovisa, den 17 feb 1793 i Borås. Även detta barn föds som oäkta. Denna gång verkar modern få ett mildare straff och får även absolotion. Att notera är att Stina Andersdotter Hall vid denna tidpunkt tjänstgjorde som piga hos kronobefallningsman Dockman? (Borås (P) CI:6 (1749-1803) Bild 200 / sid 387 (AID: v55386.b200.s387, NAD: SE/GLA/13048)
Maria Lovisa gifter sig så småningom med fältmusikanten vid Älvsborgs regemente Joachim Kron som dör ung. Deras son Lorentz Wilhelm Kron (Chron) flyttar till Trosa i Södermanland och bildar där en stor familj.