Jag har behövt pausa från denna huvudvärk några gånger men har fått till mig lite nya trådar genom lusläsning av kyrkböcker
I HFL Skärstad (F) AI:1 (1727-1753) s 59 (AD) hittade jag hushållet Lars Abrahamsson i Gilebo. Han är gift med Marit Jönsdotter och deras barn Kirstin Larsdotter, Abraham Larsson och Sara Larsdotter står under. På sidan mitt emot finns Elisabeth Larsdotter, Jöns Larsson och Helena Larsdotter. Jag förutsätter att det är barn i hushållet då jag hittat Jöns och Helena i födelseboken 1733 respektive 1736 födda med rätt föräldrar och i Gilebo. I HFL står att Abraham flyttar till Hakarp 1745 så där finns en koppling till att det är han som är Abraham Gillberg.
När Johannes Gillbergs och Ulricas andra son Jöns Johan föds i Skärstad 1757 finns Abraham Gillberg från Rosendala, och Jöns och Maria Larsdotter från Gilebo på plats som vittnen. 1759 får Johannes och Ulrica en dotter som heter Helena. 1772 är Johannes dopvittne när Jöns Larssons, numera Gillbergs, och Anna Christina Bårmans son Isaac föds. När Jöns Gillbergs barn Abraham och Stina föds 1777 och 1783 är Johannes avliden men hans barn Jöns (Johan), Helena och Jonas Gillberg finns som vittnen i samband med dopen.
I något sammanhang kring dop i Skärstads födelsebok har jag sett att Lars Abrahamsson varit vittne och då har det stått att han varit från Nissamålen, Svarttorp (dum som jag är har jag inte antecknat det så kommer få leta efter det igen), och eftersom inte Abraham Larsson finns med i Skärstads födelsebok så är han kanske född i Svarttorp. Har inte hittat honom i födelseboken där, men det finns ingen bok innan 1720 och han kan vara född tidigare. Den 16/2 1731 är en Lars Abrahamsson i Gieslabo (felskrivet eller syftar på dagens Gisebo, men där finns ingen med namnet i HFL för tiden) dopvittne i födelseboken.
I en rulla för faktoripersonal 1753 genom JBGFs medlemsportal har jag hittat Abraham Gillberg med födelseår 1723, där finns även en gesäll Jean L Gillberg född 1732. Detta skulle kunna vara både Johannes (har sett födelseår 1728 och 1730 på honom) och Jöns som är född 1733.
Jag har försökt leta i mantalslängder både för Svarttorp och Skärstad men antingen hittar jag inget eller så gör jag fel.
Borde väl egentligen bara låta detta vila och återkomma när jag samlat på mig mer kunskap. Jag har fler släktgrenar i Skärstad så jag antar att jag bara kommer snubbla över lösningen medan jag letar efter annat men jag erkänner att jag tänker på detta ett par gånger om dagen
Hittar bara inte kopplingen svart på vitt att Johannes skulle vara son till Lars Abrahamsson och därmed bror till Abraham och de andra. Den där lilla pusselbiten som saknas retar mig!
Edit: Jag fann nu ett barn fött i Nissamålen den 5/3 1721 med föräldrarna Lars Abrahamsson och Marit Jönsdotter, vittnen som hör hemma i Gilebo, barnet heter Sara.
Edit igen: Hittade även att de fått ett barn i Nissamålen den 2/4 1724 som heter Jöns. Om jag inte hittar denna Jöns i dödboken så kan det kanske vara Johannes. Har läst i nån tråd här i forumet om att en del familjer har levande barn med samma namn. Det börjar brännas i alla fall.