Hej, er der mon nogen, som ved, om der findes husförhörslängder for Karsholm Slott eller Österslövs socken generelt, for perioden ca.1734-1768?
Jeg har en hypotese om, at min ane Michael Strøbeck, møller på godset Broholm på Fyn fra 1768 til sin død ca.1790, kom fra Skåne. Han blev fæstet som møller samme år som oberstløjtnant Anders Sehested overtog Broholm. Sehested havde i forvejen godset Karsholm, som han havde arvet fra sin far i 1745. Han solgte det igen i 1781 og skal have været den sidste danske adelsmand, som havde arvegods i Skåne.
Jeg formoder at Anders Sehested har kendt Michael Strøbeck i forvejen, fordi denne var ansat på hans skånske gods. En dansk landsarkivar noterede ca.1900, at Michaels søn Peter var af svensk herkomst.
Michael var født ca.1734, og jeg formoder at han tilhørte den skånske Ströbeck-slægt, som muligvis har sit navn fra landsbyen Ströbeck i Harzen. Ifølge en lokal tradition i Ströbeck støttede visse af landsbyens indbyggere den svenske armé under 30-årskrigen 1618-48, men de valgte at flygte til Sverige, da krigslykken skiftede. Hvis de flygtede til Skåne på det nævnte tidspunkt, var Skåne jo stadig dansk, men dette har vel været af mindre betydning for de tyske flygtninge.
Via DDSS har jeg fundet oplysninger om en Per (Pähr) Ströbeck i Farshult socken, som levede ca.1693-4.4.1773, samt en Per (Pehr) Ströbeck i Nöbbelöv nr.5, Östra Broby socken, som levede fra ca.26.12.1712 til 6.8.1797. Førstnævnte var rytter, mens sidstnævnte var bonde, herredspillemand, saltsjuderiutridare samt rusthållare. Jeg formoder, at de to personer var beslægtede, men hvordan de var i slægt med hinanden og igen med min ane, Michael Strøbeck, er uklart.
Jeg håber, at nogen er i stand til at bidrage med yderligere oplysninger.
Med venlig hilsen,
Peter Michaelsen