ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vedernamn i Malmö  (läst 640 gånger)

2010-01-09, 14:48
läst 640 gånger

Utloggad Karin Algö

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 298
  • Senast inloggad: 2021-10-25, 12:12
    • Visa profil
Vid ett besök på Landsarkivet i Lund fann jag hos DIS en lista över vedernamn i Malmö i början av 1900-talet. I denna lista upptäckte jag en person som jag inte riktigt hade väntat mig att finna där.

Vad jag förstår är vedernamn detsamma som öknamn, men det måste väl inte innebära att personen straffats för något?

Hur får jag reda på mer om hur personen ifråga hamnade där?

Mvh
Karin

2010-01-09, 16:03
Svar #1

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6222
  • Senast inloggad: 2024-12-17, 23:52
    • Visa profil
Vad menar du med lista hos DIS? Vad är det för slags dokument?  

Handlade det om en nutida uppsats/avhandling om namn i slutet av 1900-talet kan personerna som nämns bara vara exempel på namn. Som här om vedernamn från Finspång resp Örkened: http://www2.finspong.se/1900/Forening/Risingehistoria6.htm  
http://www.ddss.nu/swedish/nickname/information.htm

2010-01-09, 18:03
Svar #2

Utloggad Karin Algö

• Anbytare ***
    • Visa profil
Nejnej... alltså, från landsarkivets datorer kan man komma in på en sida hos DIS där de har t ex bilder av alla frigivna fångar i hela landet under vissa år mm mm.  Bland polisunderrättelserna hittade jag också en lista med bilder som hette vedernamn i Malmö början av 1900-talet, där man hade skrivit upp namn och födelsedatum på olika personer i Malmö och vad de kallades för.  Det var tom i bokstavsordning och avfotograferat från den ursprungliga handlingen med samma namn. Mitt intryck är att det var personer med lite tvivelaktigt rykte.

2010-01-09, 18:20
Svar #3

Utloggad Niklas Hertzman

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1074
  • Senast inloggad: 2024-10-08, 15:32
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Karin !

Det du hittade har ingen koppling till DIS utan det var i DigiArkivs avfotograferade handlingar du hittade uppgifterna och bilderna.

Att en person finns med i listorna behöver nog inte betyda att han/hon straffats för något, men troligen är det väl så, då det är Kriminalpolisen i Malmö som upprättat dessa register. Det var nog bra att ha koll på dessa namnen då personer man förhörde kanske pratade om vissa personer och då var det nog bra för polisen att veta vem det handlade om.

Jag tror inte att det finns någon direkt koppling mellan listan till ev. brottsregister, men jag har en hel del material från polisen i Malmö så om du skriver vem det handlar om eller maila mig om du inte vill skriva ut namnet här, så kan jag titta och se om jag hittar något. Annars är det ju ett tips att besöka Malmö stadsarkiv och själv leta i handlingarna (jag ser att du bor i Malmö).

Hälsningar
Niklas Hertzman
Arkiv Digital (fd DigiArkiv)
Niklas Hertzman

2010-01-09, 20:20
Svar #4

Utloggad Karin Algö

• Anbytare ***
    • Visa profil
Hej Niklas!
Jag har mailat dig.
Mvh
Karin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se