Hej igen Eva!
Tack för din hjälp med att reda ut detta. Vill även tacka Eva Hedin för länken till artikeln om familjen Bagers släktgård.
Jag tror att jag greppar det med de olika färgerna. De större siffrorna i blått syftar alltså på kvarteren, som har andra nummer när jag tittar på kartan från 1850-talet. På den heter Lilla Humlegatan i stället Ny Humlegatan. Men även på denna karta är tomt 1 till och med 5 placerade i detta kvarter. På Isbergs karta anges nummer 3 för kvarteret och enligt förteckningen uppe till höger heter kvarter 3 Lorens Bager.
På Isbergs karta är tomt 1 och 5 i svart, samt 2, 3 och 4 i rött. Det verkar sedan som allt skall bli en tomt, med nummer 1. Har jag förstått det hela rätt? Som jag förstår det har tomt 6 legat på hörnet av kvarteret Humle, på andra sidan Östergatan. Tomt 23 har legat på hörnet i kvarteret Sankt Gertrud på andra sidan Lilla Humlegatan. Använder här de kvartersnamn som bygger på Isbergs blå numrering, med namnen uppe till höger.
Som jag förstått det menar du att strecket i 1–5 och 6–23 står för och. I artikeln om den Bagerska släktgården i tråden framgår dock att Lorens Isak Bager ägde hela kvarteret, dvs tomt 1 till 5. Så för honom verkar inte strecket i 1–5 ha inneburit och. Om strecket har samma betydelse i 6–23, så skulle Emanuel Bager, enligt Isbergs karta, ha ägt hela kvarteret Humle, samt tomt 23 i kvarteret Sankt Gertrud. Vet inte om detta stämmer. Strecket kan ju betytt och i ena fallet och till i andra. För mig är denna fråga ännu oklar.
Vill även passa på att fråga om de bokstavsförkortningar som finns lite varstans på kartan, i rött och svart. Som jag förstått det så syftar de huvudsakligen på vilken församling tomten ”tillhörde”.
Mvh Jonas