ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rönnebergs Häradsrätt A1a: 61 (1820) Bild 3190 - Testamente  (läst 196 gånger)

2024-01-26, 17:28
läst 196 gånger

Utloggad Eva-Lotte Daxberg

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 157
  • Senast inloggad: 2024-11-11, 13:07
    • Visa profil
Hej

Är det någon som kan tyda några ord ur ett testamente? Det är på prickade raderna som ord saknas.

Rönnebergs häradsrätt Dombok AIa 1820  Bild 3190 §24 Testamente (ur ARKIV DIGITAL)

Till Häradsrätten angafs och uplästes et så lydande testamente
Som den högste hvilken i vårt ägtenskap icke välsignadt oss med några bröstarfingar, altså emedan jag ännu har såndt  förstånd och noga eftertanke,  vill jag i samråd med min kjära hustru stadga fölljande testamentariska disposition att hvilkenthera af oss först med döden bortgår, skall den som efterlefver få orubbadt behålla, all vår lilla förvärfvade lösöra egendom till sin död, men derefter då skuld förblir betalt, skalla våra slägtingar blifva samarfva så att alla erhålla lika lott - af vår qvarlemnade egendom – hvilket är i tillkallad gode mäns närvaro stadfästa som skjedde i …. …….den 18 juli 1820.
O. Dagsberg         Karna Dagsberg

Ärkännandet heraf  såväl som egenhändiga underskrifter …….
Truls Åkasson        Håkan Mårtensson
och som därjämte tillkännagifves att testator här döden, aflidit, altså, och i förening medföra skriften uti 18, Cap 1 äktbl. bör änkan Karna Dagsberg af testamentet laga en bevittnad afskrift och den bevisningen tillkallaa den afdödas öfriga närmaste arfvingar, ska…………………,derefter, testamentet i lagha ordning…………………………så befogade skulld…………………herom bevis………..originalet  som utan skuldt
………….. ort som ofvan.

Med vänliga hälsningar
Eva-Lotte Daxberg

2024-01-27, 16:07
Svar #1

Utloggad Bertil Strömberg

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2024-11-23, 18:48
    • Visa profil
Till Häradsrätten ingafs och uplästes et så lydande testamente
Som den högste guden i vårt ägtenskap icke välsignadt oss med några bröstarfingar, altså emedan jag ännu har sundt  förstånd och mogen eftertanke,  vill jag i samråd med min kjära hustru stadga fölljande testamentariska disposition att hvilkenthera af oss först med döden bortgår, skall den som efterlefver få orubbadt behålla, all vår lilla förvärfvade lösöre egendom till sin död, men derefter då skuld först blir betalt, skall våra slägtingar blifva samarfva så att alla erhålla lika lott - af vår qvarlemnade egendom – hvilket vi i tillkallad gode mäns närvaro stadfästa som skjedde i …. …….den 18 juli 1820.
O. Dagsberg         Karna Dagsberg

Ärkännandet heraf  såväl som egenhändiga underskrifter bestyrker (?).
Truls Åkasson        Håkan Mårtensson
och som därjämte tillkännagifves att testator genom döden, aflidit, altså, och i förening med föreskriften uti 18, Cap 1 § ÄB  bör änkan Karna Dagsberg af testamentet laga en bevittnad afskrift och den bevisningen tillställa den afdödas öfriga närmaste arfvingar, h(wil)ka äga rettighet att inom natt och åhr derefter, testamentet i lagha ordning klandra, om de sig så befogade skulle finna hvarom bevis påskrefs originalet  som återställdtes.
(Tid och?) ort som ofvan.

2024-01-28, 13:47
Svar #2

Utloggad Eva-Lotte Daxberg

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 157
  • Senast inloggad: 2024-11-11, 13:07
    • Visa profil
Hej
och stort tack för hjälpen;-)

Med vänliga hälsningar
Eva-Lotte

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se