ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ättlingar till soldaten Lars Erik Hjorth och hans son lantbrukaren Johan Wilhelm Hjorth i Björkvik  (läst 63 gånger)

2024-07-08, 18:25
läst 63 gånger

Utloggad Anders Hjorth

• Nyfiken forskare
  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2024-07-08, 19:26
  • Min nuna
    • Visa profil
Den gamle soldaten Lars Erik Hjorth var min farfars farfar. Han var född 3/7 1803 och dog utfattig 1868. Han fanns på roten 127 Wedeby och torpet hette Sandstugan i Björkvik. Jag har forskat på honom och hans tio barn. Hans äldste son Johan Wilhelm tog över torpet och köpte till ett annat och bildade så lantbruket som kom att gå under namnet Hjortensberg. Även han producerade med sin stackars fru 10 barn.
[/size][/color]Min ambition nu är att gå framåt och hitta så många som möjligt av dessa bådas ättlingar. Namnet Hjorth förekommer ju lite här och där och det vore trevligt att hitta några nya. Min släkt är mycket liten.
[/font][/size][/color]Jag vet ju vilka källor som finns och hur man kan göra, men det jag undrar är om någon annan har samma anor och kan hjälpa mig på traven en del. Det skulle bespara mig många timmar, tänker jag. Alla upplysningar mottages med tacksamhet![/font][/size][/color]Min egen farfar August Leonard Hjorth känner jag förstås till och har forskat på.
[/font][/size][/color][/font]
[/size][/color][/font]
Anders Hjorth
Pensionerad journalist

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se