"Vådlig. förqväfd af Modren"
Modern ska alltså ha haft honom hos sig i sängen och råkat lägga sig över honom i sömnen.
Det där ser man lite då och då som dödsorsak, men jag tillåter mig att tvivla. Nog borde man väl märka om man vänder sig i sömnen och lägger sig över barnet, och därför vakna av det innan det är för sent? Någon enstaka gång kan det väl ha hänt att barnet verkligen "förkvävts av modern", men jag misstänker starkt att de flesta barn som påstås ha dött på det viset i själva verket dött av vad som i dag kallas "plötslig spädbarnsdöd". Man har helt enkelt inte sett någon annan orsak när man hittat barnet dött i sängen.
-----
Observera att Vässby Olof Bengtsgård ligger i Vässby socken. Vässby uppgick senast i början av 1700-talet i Längjums kyrkosocken (som från omkring år 1800 kallades Längjum med/och Vässby). Vässby bestod dock som egen jordebokssocken till 1889 (därefter kallades den gemensamma kyrko- och jordebokssocknen bara Längjum).
Längjum och Vässby hörde till Larvs pastorat, som har en gemensam kyrkobok för pastoratets alla socknar.