ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp  (läst 223 gånger)

2024-08-14, 15:40
läst 223 gånger

Utloggad Maria Horne Sellén

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2024-11-21, 12:50
    • Visa profil
Hittade ett syskon till min farfars far. Han heter Anders Andersson och han dog några månader gammal, 18400314.
 Jag behöver hjälp med dödsorsaken som ser mycket sorglig ut.
Larv (R) C:5 (1830-1860) Bild 84 (AID: v12567.b84, NAD: SE/GLA/13316)
Tacksam för hjälp.
Maria Horne Sellén

2024-08-14, 18:07
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

• Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7431
  • Senast inloggad: 2024-12-18, 21:39
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
"Vådlig. förqväfd af Modren"

Modern ska alltså ha haft honom hos sig i sängen och råkat lägga sig över honom i sömnen.

Det där ser man lite då och då som dödsorsak, men jag tillåter mig att tvivla. Nog borde man väl märka om man vänder sig i sömnen och lägger sig över barnet, och därför vakna av det innan det är för sent? Någon enstaka gång kan det väl ha hänt att barnet verkligen "förkvävts av modern", men jag misstänker starkt att de flesta barn som påstås ha dött på det viset i själva verket dött av vad som i dag kallas "plötslig spädbarnsdöd". Man har helt enkelt inte sett någon annan orsak när man hittat barnet dött i sängen.

-----

Observera att Vässby Olof Bengtsgård ligger i Vässby socken. Vässby uppgick senast i början av 1700-talet i Längjums kyrkosocken (som från omkring år 1800 kallades Längjum med/och Vässby). Vässby bestod dock som egen jordebokssocken till 1889 (därefter kallades den gemensamma kyrko- och jordebokssocknen bara Längjum).

Längjum och Vässby hörde till Larvs pastorat, som har en gemensam kyrkobok för pastoratets alla socknar.
Kontakt: https://jts.arkivguiden.net/. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: https://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2024-08-14, 22:12
Svar #2

• Anbytare **
    • Visa profil
Tusen tack för hjälpen! Sorgligt med barnet som dog oavsett om det var mamman eller inte. Jag har nyligen börjat forska om släkten i Västergötland. Jag tycker att det är ganska röriga böcker och jag har inte riktigt fattat hur de är upplagda. Mina efterforskningar går framåt med myrsteg här. Dina besked var tydliga och det ökar förståelsen.
Maria

2024-08-14, 22:33
Svar #3

Utloggad Gerd Johansson

• Gerd Johansson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-08-14, 22:51
    • Visa profil
Olof-Bengtsgården heter i dag Arvidsgården. Den har också kallats för Bjuggagården. Min man växte upp i Vässby. Vässby kyrka försvann troligen under 1560-talet, kanske nedbränd av danskarna. Idag finns en minnessten på platsen.
Gerd Johansson
Tråvad

2024-08-14, 22:38
Svar #4

• Anbytare **
    • Visa profil
Tack för info. Jag kommer göra en liten resa i trakterna. Jag har i många år bilat Stockholm - Göteborg och alltid skrattat när vi åkt förbi Larv. Jag hade ingen aning om att  stora delar av mitt ursprung var just i dessa trakter!
Maria

2024-08-15, 00:14
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

• Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7431
  • Senast inloggad: 2024-12-18, 21:39
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
När du forskar i Västergötland, så kan det vara bra att veta att ordet församling förr användes i betydelsen pastorat i Västergötland.

Och det är oftast pastoratet som avses med födelse- eller utlyttningsorten i den nya socknens husförhörslängd efter en flytt till ett nytt pastorat.
Kontakt: https://jts.arkivguiden.net/. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: https://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se