Hej !
Undrar om någon känner till ett släktmöte 1966 och 1969 där vid ena tillfället samlades över 400 personer, som fyllde nästan hela kyrkan i Döderhult.
Släktens huvudperson i åminne var Jaen (Johan) Persson född 24 dec 1787 i Höckhult i Kristdala församling, Kalmar län och släkten har fått benämningen Jaenssonska Släktföreningen.
Om någon har en bild eller flera (eller vet var sådana finns) från släktmötena vore det helt underbart. (Har kollat med Oskarshamns tidning samt stadarkivet men dom hade inga foton.)
Har kopia av bouppteckningen från Jaen Persson och vilka sånger man sjöng på ena släktträffen. Men det skulle vara så roligt och se bilder från dom tillfällena. Drivande var advokat Torsten Bäckstrand, Margareta Björnesund (syssling till min svärmor) mfl bla Karl-Erik Jonsson ansedd journalist på Oskarshamns tidning (samt också syssling till min svärmor). Har för mig att Karl-Erik hade med sig någon fotograf men är obekant med vilken.
Är ni släkt med Jaen Persson så finns ni kanske med i släktträdet i MyHeritage:
http://www.myheritage.se/site-family-tree-181906102/jaenssonska-slaktforeningen- via-per-olov#!profile-1000017
Profilen visar data om Jaen Persson och hans närmaste familjemedlemmar, bla hans sju barn med två hustrur.
Känner ni någon person (i eller utanför släktträdet), som har något eller några foton från släktträffarna 1966 rep 1969 är jag djupt tacksam, ifall ni meddelar mig och om jag får ett bra (grupp-)foto kommer jag publicera det på släktträdets hemsida.
Då har också ett viktigt kompletteringsdelmål uppnåtts i arbetet med att digitalisera de 48 sidorna, som advokat Torsten Bäckstrand mödosamt inknappade på dåtidens skrivmaskinsverktyg.
THIA ! //per-olov