Jag vill bara kommentera den kritik som dök upp angående att jag sökt i flera forum, flera socknar. (Lotta Nordin och Olle Elm)
När man är nybörjare och är ivrig att komma framåt är det fantastiskt att ett sådant här forum finns tillgängligt. Ni skriver att det i ordningsreglerna borde stå att frågeställaren måste redogöra för vad denne redan vet. Jag tror att de flesta redan skriver och efter bästa förmåga redogör för vad man redan vet och vad man vill ha hjälp med att veta för att komma vidare.
Ni som är proffs på det här vet ju hur motsägelsefullt och svårtytt det ofta är och blir när man letar i gamla handskrivna kyrkoböcker, försöker tyda bortgångna släktingars handstil och lägga ihop det med historier som berättats genom generationerna.
I mitt fall finns det flera olika orter och socknar nämnda för min Fagerquist-släkt. Det har inte varit helt klart om jag skulle leta via Lekeryd, Svarttorp, Järsnäs, Öggestorp etc. Dessutom bor jag inte i området och vet därmed inte hur det ser ut rent geografiskt.
Det var ju tråkigt att ni tyckte att jag var jobbig som frågade runt i olika socknars forum. Men faktum är att jag inte fick napp förrän jag kom till rätt socken. Skam den som ger sig, eller hur?
Dessutom har jag i mitt tycke inte alls givit motstridiga uppgifter så det är tråkigt om det uppfattats så. Däremot har jag säkert lagt till en person eller en händelse då det hela tiden dyker upp nya saker och fakta. Så är det ju med släktforskning. Ett par intensiva dagar kan ge otroligt mycket ny information.
Ni som så vänligt hjälper till får också läsa frågan noga. Jag frågade inte här efter en redogörelse över Fagerquistarna från Hakarp. Jag undrade bara om någon kände till varför man tog sig namnet Fagerquist och vad det kan ha kommit i från. Samt om det möjligen trots allt fanns någon koppling till min släkt.
Jag tycker också att ni som hjälper till här är fantastiskt duktiga. Men, det är som sagt av helt fri vilja och är det oklarheter går det ju att bolla frågan tillbaka igen innan man sätter i gång och söker svaren. Vi som frågar kan det här sämre än vad ni kan. Det är därför synd att det skapar irritationer när man ivrigt och förväntansfullt på lite olika sätt försöker fånga någons intresse och kunskap.
Allt för mycket regelverk tror jag inte på. Låt det i stället få vara en mötesplats där noviser som jag själv och mer pålästa, drivna släktforskare kan mötas. Naturligtvis lär det då uppstå frågetecken och ibland förvirring. Men med lite positiv anda, kanske humor och lust till vårt gemensamma intresse löser man säkert sådant hur lätt som helst. Att få en skopa ovett över sig löser i princip ingenting.
Jag har fått mycket hjälp via det här forumet så jag är otroligt tacksam att ni har tid, ork och lust att svara på mina och andra släktforskares frågor. Det här forumet är för en amatörsläktforskare en stor skattkista att leta i .
I övrigt skulle jag önska att sökfunktionen kunde bli lite lättare och mer användarbar
Med vänliga hälsningar
Annika Fagerquist
(Meddelandet ändrat av anelfa 2012-01-25 08:23)
(Meddelandet ändrat av anelfa 2012-01-25 10:12)