Hej Christer.
Här har du uppgifterna som finns i Databasen om Åkes och Karins barn:
Giertrud f. 6/7 1722 döpt 8/7 1722, Deralycke. Faddrar: Nils Eliasson och Johan i Deralycke, Jonas i Bredebäckshult, H. Karin Nils Gudmundssons i Deralycke, H. Marta Kielmans i Deralycke soldattorp, tjänstepigan Giertrud Jons Måns i Barkaboda.
Lisbet (din Elisabet) f. 4/1 1725 döpt 10/1 1725, Deralycke.
Faddrar: Johan Larsson i Tokamåla, Dr. Daniel Månsson i Blötvik, sold. Jonas Svart i Svartabäck, H. Ingier Nils, Pig. Lisbet Andersdr. i Deralycke.
Gudmund f. 29/2 1728 döpt 3/3 1728, Deralycke.
Faddrar: Gudmund Gudmundsson i Ryd, sold. Johan Grefve i Grefvamåla torp, Dr. Daniel Pålsson i Barkaboda, Ingebor Svensdr. i Deralycke, Pig. Elin Persdr. i Besteshult, Pig. Elin Gudmundsdr. i Ryd.
I Husf. 1729-35 står det att Åke Eliasson är död, antagligen död före 1728 eftersom dödboken börjar det året. Deras barn då: Elias (12 år), Lisbet (8 år), Giertrud (6 år), Gudmund (4 år) och Ingrid.
I nästa Husf. för 1747 står änkan Karin med Nils Jönsson och hustrun Elisabet, deras son Gabriel, 1 år.
Detta är vad jag hittat om Åke och Karin.
I Deralycke Husf. 1692-93 finns Elias Nilsson (51 år) med sönerna Nils, Per och vad jag tror står Jon. Detta kan vara Åkes far?
Var Karin kommer ifrån kanske någon annan forskare kan svara dig på.
Och nu till Nils Jönsson och Elisabet (Lisbet) Åkesdotter. Som jag skrev tidigare kom Nils från Bredebäckshult när han gifte sig, men jag hittar honom inte där i Husf. Han dog i Deralycke 17/2 1765 begr. 27/2 1765 45 år. Änk. Lisbeth Åkesdotter dog i Qvarntorpet under Horkorneryd d. 17/6 1812, begr. 24/6 1812 ålderdomssvaghet 87 år. (Databasen)
Deras barn (också från Databasen):
Gumme f. 4/9 1754, döpt 8/9 1754 i Deralycke.
Faddrar: Johannes Nilsson i Deralycke, Måns Nilsson ibm. H. Ingegiärd Nilsdr. i Wikholmsryd, H. Karin Jönsdr. i Deralycke, Pig. Maria Tofwesdr. ibm.
Åke f. 16/12 1759, döpt 23/12 1759 i Deralycke.
Faddrar: Nils Börjesson ibm. Per Gummesson i Ryd, H. Annika Nilsdr. i Deralycke samt Ingrid Åkesdr. i Linneryd.
(Eliana) f. 22/7 1764, döpt 29/7 1764 i Deralycke.
Faddrar: Per Gummesson i Wikholmsryd, Elias Nilsson i Deralycke, H. Elin Johansdr. och Pig. Elin Persdr. i Wikholsryd.
Sonen Gabriel kan vara en Gabriel f. 1751 i Deralycke, men det står i så fall fel efternamn på både Nils och Elisabeth.
Ja, detta kan jag bidraga med, kanske någon annan vet mer om Nils Jönsson. Du har faddrarna att gå vidare med.
Alla byar ligger i Linneryds socken, utom Horkorneryd som ligger i Södra Sandsjö.
Lycka till i din vidare forskning.
Heléne